Avrupa'da, ilk başta öyle görünmese de Çin'de üretilen elektrikli araçlar epey yaygın. Kendisini "Avrupa'nın önde gelen temiz ulaşım kampanyası grubu" olarak tanımlayan bir STK olan Transport and Environment (T&E) tarafından yayınlanan bir makaleye göre, geçen yıl Avrupa Birliği'nde satılan yaklaşık 300.000 elektrikli aracın %19,5'i Çin'de üretildi ve bu sayı daha da artacak.
Rapor, geçen yılki gidişatın devam etmesi halinde Çin-üretimi elektrikli araçların bu yıl AB'deki elektrikli araç pazar payının %25'ini oluşturacağını öngörüyor. Buna BYD gibi Çinli şirketlerin yanında, Tesla ve Dacia gibi Çin'de fabrikası bulunan üreticiler de dahil. Tesla, Avrupa'ya Çin'den ihraç edilen araçların %28'ini oluştururken Dacia, %20 pay sahibiydi.
Genellikle Çin'de üretilen elektrikli araçlar, Avrupa'da üretilen rakiplerinden biraz daha ucuz olduğu için müşterilerin ilgisini çekebiliyor. Ancak, denizaşırı ülkelerde üretilen çok sayıda otomobil satın almak, paranın Avrupa'yı terk ederek Çin'de elektrikli araçların daha da geliştirilmesini finanse edeceği anlamına geliyor. Uzun vadede bu başarısız bir stratejidir, inovasyonu etkiler ve elektrikli araç endüstrisindeki çalışanları ya daha az paraya çalışmaya ya başka işler bulmaya ya da bölgeden taşınmaya zorlar.
T&E, bu sorunlara bazı çözümler önermektedir ve bunlardan en büyüğü ithalat tarifelerinin artırılmasıdır. Şu anda AB, Çin'de üretilen elektrikli araçlar için %10'luk bir ithalat vergisi uyguluyor, ancak STK bu rakamın %25'e çıkarılmasının uzun vadede olumlu etkileri olacağına inanıyor. Benzer ancak daha katı bir seçenek Amerika Birleşik Devletleri'nde tartışılmaktadır.
BYD Seal
T&E, tarife artışının Çin'in orta boyutlu EV'lerini, AB yapımı rakiplerinden daha pahalı hâle getireceğini, kompakt SUV ve daha büyük otomobillerin ise biraz daha ucuz kalacağını savunuyor. STK, tarife artışından kaynaklanan fiyat artışlarının AB bütçesine 3-6 milyar € arasında ek gelir sağlayacağını ve bunun da yerel temiz teknoloji tedarik zincirlerinin ölçeklendirilmesine yeniden yatırılması gerektiğini söylüyor.
BYD ve CATL gibi bazı büyük Çinli oyuncular, şimdiden ileriyi düşünerek AB'de fabrikalar kurmayı planlıyor ve bu sayede bir yandan yerel işçilere iş fırsatları sunarken diğer yandan da artan gümrük vergilerini bertaraf etmeyi hedefliyorlar.