Dünya otomobil pazarı önemli bir değişimden geçiyor. Elektrikli otomobiller artık yaşamımızın bir parçası olduğu gibi, gelecekte kullanacağımız yegane otomobiller olacak. Biz de InsideEVs ekibi olarak ülkemizdeki önemli EV tedarikçilerinden olan E-Garaj'ın Satış Pazarlama ve Operasyon Direktörü Barış Aygen ile konuşma fırsatı bulduk.

Sayın Aygen, sizden gelen pek çok soruya yanıt verdi. 

Otomobillerin boyutları her geçen gün daha da büyüyor olsa da mikromobiliteye olan ilginin de arttığını görüyoruz. Örneğin Türkiye, Citroen Ami'nin en çok sattığı 3. ülke olmayı başarmış. Sizce ülkemizde mikromobiliteye olan ilginin sebebi ne?

"Nüfusun artışı, trafiği de ciddi anlamda etkiliyor. Mikromobilite de şehir içinde görece ulaşımı kolay sağlayabiliyor. Mikromobilite, bir yerden bir yere ulaşmanın hızlı bir yolu. Bu tip araçlarla trafiğe az yakalanarak, park sorunlarından da kaçabiliyorsunuz. Citroen'in Ami ile başarısı da segmente ilk giren model olmasından kaynaklanıyor diye düşünüyorum. Araç iyi tanıtıldı. Türk halkının da böyle bir beklentisi vardı. Bu nedenle iyi satışlar elde ettiler. Şimdi Ami'nin muadilleri ile birlikte satışlar da artış gösterecektir."

Yeni düzenleme ile birlikte pek çok markanın ülkemize girişi yavaşladı. Örneğin BYD, Seal U'yu PHEV versiyonu ile getirecek. Düzenleme hakkındaki yorumlarınızı alabilir miyiz? Düzenleme yükselen EV satışlarını yavaşlatacak mı?

"Devletin bu yeni düzenlemesine iki noktadan bakmak gerek. Öncelikle bu düzenleme, bizi, yani tüketiciyi korumak için planlandı. Gelen araçların bu standartlara uyması gerek. Bu araçların bakımı oldukça önemli. Ustaların da yetişmesi gerekiyor. Servislerin bu konuda daha etkin ve yetkin olması gerekiyor. Düzenleme bu anlamda büyük öneme sahip."

"Evet, elektrikli araç satışları bir süre düşecektir. Şu anda pek çok marka stoklarını eritiyor. Fakat bunun sürekliliği olacak mı bilmiyoruz. Aracınızı aldıktan sonraki 'satış sonrası süreç' çok önemli. Servislerin içerisinde vasıflı ustalar olması gerekiyor."

"İkinci nokta da TOGG elbette. Bu otomobilin ülkemizde satışının artması için de bu düzenlemenin kullanıldığını söyleyebiliriz. Çin'den gelen daha ucuz modellerle dengeler bozulabilirdi. Burada alınan kararın biraz ani olduğunu düşünsem de amacın tüketiciyi korumak yönünde olduğuna inanıyorum. Tabii EV satışları bu süreçte düşüş yaşayacaktır."

Çinli üreticilerin EV sahnesini domine ettiğini görmeye başladık. AB bununla ilgili bir soruşturma başlattı. Sizce Çin, global elektrikli otomobil sektörü için bir tehdit mi?

"Çinli üreticiler devlet tarafından sübvanse ediliyor. Avrupa bunu çok geç fark etti. Fakat şunu da unutmamak gerek bu markaların hiçbiri yeni marka değil. Yıllar içerisinde bu Çinli üreticiler gelişti. Kendi bölgelerinde yardım alarak EV satışlarını artırdı. Batarya konusunda ciddi gelişim sağladılar. Örneğin cep telefonlarında da benzer bir durum oldu. Çinliler o konuda da ön plana çıktı."

"Çinlileri sadece 'ucuz üretim yapıyorlar' şeklinde değerlendirmeyi doğru bulmuyorum. Markaların büyük bir kısmı otonom sürüş ve diğer teknolojilere de yatırım yapıyor. Bence Avrupa bu işi biraz geç algıladı sadece."

Avrupa'da içten yanmalı motor satışları önümüzdeki yıllarda tamamen yasaklanacak. Neden üreticiler, tam elektrik araçlar yerine hibrit araçlara yönelmiyor. İki tarafın da iyi özelliklerini toplamak daha akılcı değil mi?

"Eğer karbon ayak izini tamamen silmek istiyorsak elektrik tek doğru seçenek. Her hibrit model gücünü yine içten yanmalı bir motordan alıyor. Şarj edilebilir hibrit modeller günümüzde oldukça popüler. Lakin onların da sadece elektrikli motorları ile ancak ortalama 50 km menzil sunabildiklerini unutmamak gerek. Yani ne olursa olsun fosil yakıt tüketiminiz devam ediyor bu modellerde."

"Avrupa Birliği, 2035 itibariyle içten yanmalıları yasaklama planına bu nedenle PHEV ve hibrit araçları almadı. Fakat bu modeller geçiş sürecinde çok işe yarıyor. Hibritler sayesinde kullanıcılar da elektrikli otomobillere alışıyor. Fakat hedefimiz sıfır emisyon ise, en nihayetinde elektrikli otomobillere geçiş yapmamız gerekiyor."

Bir sabah sadece elektrikli araçlar satıldığında içten yanmalı araçları ne yapacağız? Conversion'lar hakkında ne düşünüyorsunuz?

"Ne kadar güzel bir hayal değil mi? Esasında biraz önce bahsettiğim geçiş süreci bunun için önemli. AB, 12 sene içerisinde bu geçişi tamamlamaya çalışacak. Hayatımızda geleneksel modeller olmaya devam edecek fakat eskisi kadar güçlü olmayacak."

"Özellikle gelişmekte olan ülkelerin fosil yakıtlar kullanmaya devam edeceğine inanıyorum. Yatırımların tamamen bırakılıp elektriğe dönülmesi zor. Yine de Avrupa ile süreç başlamış oldu."

Hangi kriterleri arayan müşteriler elektrikli otomobillere yönelmeli?

"Elektrikli otomobilleri herkes biliyor. Fosil yakıt fiyatları arttıkça da düşünce buraya kayıyor. Fakat önce araçları test etmeniz önemli."

"Örneğin E-Garaj olarak biz, bir kiralama alanı kurduk. Farklı markalarla anlaşarak tüketicilere deneyim şansı veriyoruz."

"Kısa dönem kiralama ile EV'leri test edebilirsiniz. Bize göre bu kiralama işi oldukça mühim. Çünkü bu sayede EV'lerin hayatınıza uygun olup olmadığını anlayabiliyorsunuz. Bu program kapsamında şarj istasyonu da kiralıyoruz."

"Çevreyi düşünüyorsanız, elektrikli otomobiller sizi mutlu edecektir. Aynı şekilde sessiz bir sürüş istiyorsanız da doğru cevap elektrikli otomobiller."

"Motor seslerine hayranlığımız olduğunu biliyorum. Fakat elektrikli otomobillerin hızlanma işini tamamen sessiz yapması oldukça keyif verici."

"Aynı şekilde şarjlanma noktalarını doğru seçmek lazım. Bu seçtiğiniz noktalarda kahve içip yemeğinizi yiyebilirsiniz. Bu süreçler de 15-20 dakikaya kadar düştü. Planlamayı seven bir tüketici olmanız gerekiyor."

Peki sizin araç tercihiniz ne?

"Tabii ki elektrikli otomobil! İlk başta Opel Mokka'nın elektrikli versiyonunu kullanıyordum. Şu anda bir MG4 sahibiyim. İkisinden de çok memnunum. Hatta ülkemizdeki ilk Tesla sahiplerinden de biriyim."