Yazan: Eren Efe Kandemir

Toyota elektrikli otomobillere özel bir şanzıman üzerinde çalışıyor. EV'lerde tek oranlı -çok nadiren çift oranlı- şanzıman kullanıldığı için bir vites geçişi söz konusu değil. Elektrikli spor otomobillerinde manuel şanzıman kullanmayı planlayan Toyota ise “madem vites istiyorsunuz, alın size 14 tane” dercesine bir patent ile karşımıza çıkıyor.

Geçtiğimiz günlerde firma tarafından “vites sayısında sınır olmadığı” açıklanmışken karşımıza çıkan bu patent açıkçası epey heyecan verici. Tamam da bu sistem nasıl çalışıyor? Şanslıyız ki patentte bazı detaylar bulunuyor.

Galeri: Toyota Manuel Şanzıman Patenti

Öncelikle karşımızdaki sistem tam olarak bildiğimiz manuel şanzımanlar gibi değil. Asıl amacı vites geçiş hissini “simüle etmek” olduğu için gerçekten 14 tane dişliden oluşan bir şanzıman bulunmayacak. Bunun yerine CVT tipi bir şanzıman sistemi yer alacak.

Bilmeyenleriniz için, Toyota CVT’li modellerinde önden hazırlanmış 10 vites oranı sunuyordu. EV’lerde kullanacağı sistem de aynı mantıkta olacak. Patentte belirtildiğine göre kullanıcılar bu 14 oran arasından istediği “6 civarı” oranı önceden seçecek ve sürüş sırasında bu oranları kullanacak.

Elimizde doğrudan şanzıman bağlantısı olmayan bir sistem olduğu için sırasıyla 14 vitesin tamamını da kullanabiliriz. İlk 6 vites bittiği zaman boş pozisyona düşen vites seçicinin, 5. vitese düşüp mevcut vites dizilimini kullanmaya devam etmek veya 7. vitese çıkıp yüksek vites oranlarına erişmek arasında seçim sunabileceği de belirtilmiş. Patentte yer almasa da sıralı şanzımanlardaki gibi sadece vites artır/düşür şeklinde de kullanılabilecek bu sistemin direksiyon arkasında vites kulakçıkları sunması da mümkün.

Biraz karmaşık anlatılmış olan patenti ben biraz daha karmaşık hâle getirmiş olabilirim. Fakat Japon mühendislerin paylaştığı bilgiler bununla sınırlı. Çok zaman geçmeden yeni bilgilere kavuşmayı bekliyoruz.