Otonom sürüş yolculuğunda diğer tüm firmalardan farklı olarak bugüne kadar hiç LIDAR kullanmayan Tesla, artık radar da kullanmayacak!

Tesla'nın olaylı CEO'su Elon Musk'ın yıllardır artık alışılan en büyük iddialarından birisi de otonom sürüş için sadece kameranın yeterli olduğu idi. Tesla 2014 yılının sonunda Autopilot programını duyurduğundan bu yana sürüş asistanı özellikleri için kamera, radar ve ultrason sensörleri kullanıyor. Bugün ise resmi sitesinden yaptığı bir duyuru ile Tesla, 2021 Mayıs ve sonrası üretilen Model 3 ve Model Y otomobillerinde radar olmayacağını duyurdu.

Yeni radarsız Autopilot sistemine sahip Mayıs 2021 ve sonrası üretilen Model 3/Y modellerindeki sisteme verilmiş marka adı ise 'Tesla Vision'.

İlk başta kısıtlı özellikler (Autopilot 2, yeniden)

Tesla Vision sistemi ile teslim edilen Mayıs 2021 sonrası üretim Model 3/Y araçlarda ilk başta bazı otonom sürüş asistanı özellikleri, normal radarlı modellerden daha kısıtlı olacak. Otomatik direksiyon adı verilen şerit takip sistemi 150km/h yerine 120km/h ile kısıtlı olacak. Ayrıca park yerinden otomatik getirmeye yarayan summon ve şeritten ayrılmayı uyarıcı sistemler devre dışı çıkacak. Tesla'nın her zaman yaptığı gibi bu özellikler veri toplanıp safi kameralı Autopilot sistemi Tesla Vision geliştirildikçe uzaktan güncellemeler ile açılacak.

Tesla, MobileEye sistemini kullandığı Autopilot 1 sisteminden kendi donanımı Autopilot 2'ye geçerken de Autopilot 2 kısıtlı özellikler ile piyasaya çıkmıştı. Hatta Autopilot 1'in yakalanıp geçilmesi 1,5 sene civarı sürmüştü. Tesla Vision ile oluşacak kısıtlamaların ne kadar sürede nasıl bir güven ile aşılıp aşılamayacağını takip edeceğiz.

Sadece Amerikan Model 3/Y, yeni Model S radarlı

Tesla Vision şimdilik sadece Amerika pazarı için üretilen Model 3/Y araçlarında olmanın yanında, yenilenmiş Model S/X platformu radar ile devam edecek. Tesla bunun sebebini Tesla Vision'ın geliştirilmesinde veri toplamanın önemli olduğunu ve satış hacmi dolayısıyla Model 3/Y platformunun daha hızlı sonuç vereceği şeklinde açıklıyor. Avrupa ve Çin/Pasifik pazarlarında ise Model 3/Y radar ile devam edecek.

Sadece kamera ile otonom sürüş

Tesla 2016 yılının ortasından beri 'tam otonom sürüş' adı altında bir paket satıyor. 2016'da makyajlanan Model S ile başlayan bu opsiyonun iddiası araçtaki donanımın tam otonom sürüşe hazır olduğu, yazılım hazır olduğunda bir güncelleme ile aracınızın şöförsüz kullanılabilir olacağı. Tabii 2017 sonunda işlemcinin yeterli olmadığına karar verilip Autopilot 2.5 bilgisayarına geçildi, daha sonra 2019 Nisan'da Tesla'nın kendi tasarımı ve 'vallahi son' Autopilot 3 bilgisayarına geçildi. 2016'dan bu paketi almış kişilere de bilgisayar değişiminin ücretsiz yapılacağı söylendi.

Radarsız sisteme geçiş amacını otonom sürüşe geçişe gereklilikten ziyade sistemin basitleştirilmesi, görüntü analizi ve masraf kısma olarak yorumluyorum. Tesla'nın tam otonom sürüş iddialarının radarlı sistemde dahi tam anlamıyla gerçekleştirilebilirliği soru işareti iken, sadece kamera kullanan sistem nasıl olacak merak içinde bekliyorum. Tabii radarın daha düşük çözünürlüğünün kısıtı olmadan, sadece derin nöron ağı mekanizmasının kararları ile sürüş beklediğimizden daha büyük bir gelişmeyi anında verebilir de. Heyecan ile Autopilot programını takipteyiz.