ABD'nin en çok satan otomobili de elektriklendi!

Ford F-150 adlı pick-up model, ülkemizde satılmayan fakat ABD için son derece önemli olan bir model. Çünkü bu araç, ABD'nin en çok satan otomobili konumunda. Ford Ranger'ın bir üst modeli olarak da nitelendirebileceğimiz F-150'nin tamamen elektrikli versiyonu da bugün tanıtıldı. Ford F-150 Lightning ismiyle gelen bu yeni elektrikli F-150'nin üretimine önümüzdeki yıl başlanacak. 

ABD'de Rivian R1T, Tesla Cybertruck, GMC Hummer EV gibi birçok iddialı rakibinin yer aldığı elektrikli pick-up segmentine giren F-150 Lightning, piyasaya çıkan ilk elektrikli pick-up da olmayacak. Çünkü bu saydığımız modellerin tümü arasında Rivian R1T'nin önümüzdeki yaz aylarında piyasaya çıkacağını ve bu aracın dünyanın ilk seri üretim elektrikli pick-up'ı olacağını biliyoruz.

4x4 ve Super Crew olarak sunulacak

Ford F-150 Lightning, her aksta bir adet olmak üzere çift elektrik motorlu bir düzen ile geliyor. Bu sebepten ötürü aracın tüm versiyonları 4x4 sürüş sistemine sahip oluyor. Buna ek olarak aracın Super Crew denilen tam boyutlu 4 kapıya sahip geniş gövde tipinde sunulacağını da öğreniyoruz. Yani F-150'nin standart motorlusunda gördüğümüz çift kapılı versiyon gibi versiyonlar bulunmayacak.

2022 Ford F-150 Lightning

Ford'un F Serisi pick-up'larında ilk kez bağımsız arka süspansiyon sunan F-150 Lightning; Normal, Sport, Off-Road ve Tow/Haul (Römork) şeklinde 4 adet sürüş modu da bulunduruyor.

Sağlam bir gövde

Ford, F-150 Lightning'e elektrikli olmasından dolayı test aşamalarında kibar davranmadığını, aracın diğer F Serisi pick-up modelleriyle aynı testlerden geçtiğini belirtiyor. Ayrıca aracın şasisi de standart F Serileri'ne göre yenilenmiş. Çünkü ortada 860 kg'lık çok ağır bir batarya söz konusu. Ford, aracın alt kısmına batarya ve motorlar için ekstra koruma parçaları da entegre etmiş.

Batarya paketi ve sürüş menzili

Ford, F-150 Lightning'in batarya kapasitesini henüz açıklamadı. Ayrıca bu aracın elektrik mimarisinin 400V mu yoksa 800V mu olduğu da henüz bilinmiyor. Fakat aracın biri standart, birisi ise uzun menzil olmak üzere iki farklı batarya seçeneği ile geleceği biliniyor.

2022 Ford F-150 Lightning

Ford, aracın standart versiyonunun 370 km, uzun menzilli versiyonunun ise 480 km menzil sunacağını açıklıyor. Ayrıca araçta ayarlanabilir rejeneratif fren sistemi de bulunuyor. Yani sürücüler tek pedal ile sürüş gerçekleştirebiliyorlar.

Güç ve hızlanma

Ford, elektrikli F-150'nin standart menzilli versiyonunda 432 beygir güç, uzun menzilli daha büyük bataryalı versiyonunda ise 571 beygir güç değeri bulunacağını açıklıyor. Her iki batarya paketinde de 1.050 Nm gibi harika bir tork değeri açıklanıyor. Standart menzilli versiyonun 0-100 km/s hızlanma süresinden bahsedilmezken (tahminler 5.5 saniye civarında), uzun menzilli versiyonun bu hızlanma süresinin 4.5 saniye civarında olduğu belirtiliyor.

2022 Ford F-150 Lightning

Hatta ABD Başkanı Joe Biden, herkesten önce elektrikli F-150'yi görmüş ve bir 0-100 km/s hızlanma denemesi dahi yapmıştı. O denemenin sonucunda 4.4 saniyelik bir süre elde edilmişti. Referans olması açısından 3.5 litrelik V6 motorlu F-150 EcoBoost'un 0-100 km/s hızlanma süresinin 5.5 saniye olduğunu söyleyebiliriz. O araç 400 beygir güç ile 680 Nm tork üreten bir turbo benzinli motora sahip.

Yükleme ve römork çekme

Standart menzilli versiyonda 900 kg'lık bir yükleme ve 3.5 tonluk bir çekme kapasitesinden bahsediliyor. Büyük bataryalı uzun menzilli versiyondaki çekme kapasitesinin 4.5 ton olduğu da belirtiliyor. Elektrikli araçlarda (frunk) denilen ön bagaj kısmı ise F-150 Lightning'de 180 kg kapasiteye sahip.

2022 Ford F-150 Lightning

Yine EcoBoost V6 motorlu F-150 ile kıyas yapmak gerekirse onun çekme kapasitesinin donanım seviyesine göre 5 ton ile 6.5 ton arasında değiştiğini belirtebiliriz. Yükleme kapasitesi ise 900 kg ile 1.5 ton arasında değişiyor.

Ford, elektrikli F-150'de yükleme sonrasında menzili tekrardan hesaplama kabiliyetine sahip olan sensörlere de yer vermiş. Buna ek olarak "Pro Trailer Hitch Assist" adlı bir sistem, bir römork çekilmesi esnasında sürücüye direksiyon ve pedallar için destek verebiliyor.

Şarj durumu

F-150 Lightning'in standart menzilli versiyonunda 11.3 kW'lık tümleşik şarj ünitesi bulunurken, uzun menzilli versiyonunda 19.2 kW'lık bir ünite görülüyor. DC hızlı şarj söz konusu olduğunda da Ford tam bir değer vermese de aracın 150 kW'a kadar hızlı şarj desteği sunacağı belirtiliyor.

Aracın bataryasının DC hızlı şarj ile %15'ten %80 doluluğa 40 dakika civarında ulaşacağı da belirtilen bilgiler arasında yer alıyor. 32 amperlik bir standart AC şarj ünitesi ile aracın bataryasının 14 saat civarında, 48 amperlik daha üst şarj ünitesiyle de 10 saat civarında dolduğu belirtiliyor. (Standart menzilli ufak bataryalı versiyon için. Uzun menzilli büyük bataryalı versiyonda bu değerler birkaç saat daha fazla.)

2022 Ford F-150 Lightning

80 amperlik Ford Charge Station Pro adlı en üst şarj ünitesi ile de standart menzilli versiyonun 10 saat, uzun menzilli versiyonun da 8 saat civarında tam doluma ulaşabildiği belirtiliyor. Tüm bunlar, evlerde kullanılacak şarj üniteleri için verilen değerler şeklinde.

2022 Ford F-150 Lightning

F-150 Lightning, "Ford Intelligent Backup Power" adlı bir özelliğe de sahip. Bu özellik, evlerde elektriğin kesilmesi durumunda F-150'nin eve enerji verebilmesi anlamına geliyor. Tabii bu özelliğin kullanılabilmesi için Ford Charge Station Pro şarj ünitesinin satın alınması gerekiyor. Ford, F-150 Lightning'in uzun menzilli büyük bataryalı versiyonunun, bir evin 3 günlük enerjisini sağlayabileceğini belirtiyor.

Dikkat çeken diğer özellikler

F-150 Lightning'in ön bagajı (İngilizcede frunk deniyor), 400 litrelik bir depolama alanı ve 180 kg'lık yükleme kapasitesi sunuyor. Bu da elektrikli otomobil pazarında en etkileyici değerlere sahip ön bagajlardan birisi olduğu anlamına geliyor. Su geçirmez bir yapıda olan ön bagajda USB portlarına bile yer verilmiş. Ayrıca aracın ön bagajında 2.4 kW'lık, arka bagajında da 7.2 kW'lık şarj girişleri bulunuyor ve bu sayede birçok elektrikli alet şarj edilebiliyor.

2022 Ford F-150 Lightning

Aracın üst seviye donanımlarında Sync 4A adlı gelişmiş arayüz bulunuyor. 15.5 inç'lik büyük dokunmatik ekranla eşlenmiş bu sistem; sesli komutlar, bulut tabanlı navigasyon, entegre Amazon Alexa, kablosuz Apple CarPlay ve Android Auto bağlantıları gibi güzel özellikler ile geliyor. Baz versiyonda ise dikey 15.5 inç ekran ve Sync 4A kombinasyonu yerine, 12.0 inç'lik yatay ekran ve Sync 4 sistemi yer alıyor.

F-150 Lightning, Ford'un Blue Cruise adını verdiği gelişmiş sürücü asistanı sistemiyle birlikte de geliyor. Bu sistem, otomatik park özelliğine ek olarak otobanlarda otonom sürüş özelliği de sunuyor. Ford, ilerleyen zamanlarda otonom sürüş yapılabilecek alanların daha da genişleyeceğini belirtiyor.

Üretim tarihi ve fiyatı

Ford F-150 Lightning, 2022'nin bahar aylarında üretime girecek. Aracın ABD başlangıç fiyatının 40.000$ olacağı belirtiliyor. Standart bir V6 motorlu F-150'nin başlangıç fiyatı ise 30.000$ civarında. F-150 Lightning'in en üst seviye versiyonunun fiyatının 90.000$'ı bulacağı da belirtiliyor.

Galeri: 2022 Ford F-150 Lightning