Dünya otomobil piyasaları çip krizi ile sallanır ve fabrikalar üretimlerini geçici olarak durduruken Tesla bu krizden etkilenmedi.

Pandeminin getirdiği şartlar ve küresel tedarik ağının buna göre şekillenmesi ardından küresel bir mikroçip tedarik krizi içerisindeyiz. Mikroçip üreticileri mevcut talebe göre plan yapmadığı için yeteri kadar çip üretilemiyor.

Bundan dolayı Ford, Volkswagen, JLR gibi dev otomobil üreticilerinin kısa süreliğine fabrikalarını kapattığına tanıklık ettik. Bazı firmalar üretim hedef adetlerini azalttı, bazıları kapalı kaldı. Daha da kötüsü Intel CEO'su Pat Gelsinger'e göre bu durum iki sene daha sürebilir.

Bütün bunların içinde en çok eleştirilen firmalardan Tesla bu krizden hiç etkilenmedi, hatta 2021 ilk  çeyreğinde rekor adette araç üretti. Peki bunu nasıl yaptı? Cevabı 2021 1. çeyrek hissedarlar mektubunda.

Kısaca; yazılım

Tesla, 2012 yılında Model S platformu ile birlikte tüm otomobillerini birer tekerlekli bilgisayar haline getirdi. Bu bilgisayarlar hücresel ağ ya da wifi üzerinden hep internete bağlı ve bu sayede uzaktan güncellenebiliyor. Bu 9 yıllık yolculukta Tesla yokuş kalkış desteğinden tutun araba dans ettirme özelliğine kadar envai çeşit özelliği araçlarına güncelleme ile ekledi. Tesla'nın en önemli kaslarından olan güncelleme konusu çip krizinde de hayat kurtarıcı olmuş gözüküyor.

2021 Ocak-Şubat-Mart faaliyetlerini kapsayan 2021 1. çeyrek yatırımcı mektubunda şu şekilde ifade edilmiş;

2021'in birinci çeyreğinde süregelen mikro-çip krizinin etrafından hızlı şekilde alternatif mikro denetleyicilere geçerek ve yeni tedarikçilerin ürünlerine uygun yazılımları hızlıca geliştirip adapte ederek dolaşabildik.

Uzaktan güncelleme yapabilme kabiliyetine önem verdiklerini söylemelerine rağmen diğer otomobil üreticileri tam anlamıyla erişemedi. Ama Tesla bu farklılık içinde yazılım ile var olabilmenin kattığı tecrübe ile aynı görevi gören farklı mikro denetleyicilere Tesla'ya uygun yazılımı hızlıca yazıp araçta yüklü yazılıma ekleyerek pozisyon almış.

2021 ilk üç ayında üretilen yaklaşık 185.000 otomobil sonrası yılın geri kalanı için 815.000 üretim hedefi daha var. Texas ve Berlin'e açılacak fabrikalar sonrası bu hedef daha rahat tutturulabilir ancak Berlin fabrikasından gecikme dedikodularının çıkıyor olduğunu da atlamamak lazım.