Tesla Supercharger'ı ilk olarak 2012 yılının sonunda Model S ilk teslimatlarına başlarken tanıttı. California'da bir elin parmaklarını geçmeyecek nokta sayısı ile sadece 90kW güç ile başladı ve 'tavizsiz elektrikli otomobil Model S'in uzun yolu mümkün kılan teknolojisi idi. Çünkü 2012 yılında bugün olduğu gibi CCS hızlı şarj standardı ya da herhangi bir DC şarj ağı yoktu. Tesla her zaman yaptığı gibi işi kendisi devraldı, bir ağ kurulmasını beklemedi ve kendi ağını tüm Dünya'da sıfırdan kurmaya başladı.

2013 yılında Supercharger V2 ile 135kW güce yükselen Supercharger teknolojisi son olarak V3 Supercharger ile 250kW'a ulaştı. 250kW şarj gücü ile ortalama bir Model 3/Model Y yaklaşık 15-20 dakikada %80 dolabiliyor.

supercharger-25k
Mevcut açık Supercharger istasyonları. Tüm istasyonları detaylı görüntülemek için www.supercharge.info

Anahtar dikey entegre olmak

Tesla Supercharger ağı Dünya'nın tek dikey entegre şarj ağı. Yani şarj yapan donanım, şarjı kontrol eden yazılım, şarj istasyonlarının kurulumu/bakımı/işletilmesi ve hatta şarj edilen araba, tamamı Tesla tarafından yapılıyor. Bu sebeple aynı sık sık yapılan Apple benzetmesi gibi ağ üzerinde Tesla ciddi hakimiyete sahip.

Diğer taraftan Supercharger ağının en büyük rakipleri Electrify America ya da Ionity bile cihazı bir firmadan, yazılımı bir firmadan alıyor, kendisi işletiyor ve bakım/onarımı ihale ile başka firmaya veriyor. Bu da doğal olarak işe verimsizlikler katıyor. Sonuç olarak Tesla Supercharger ağı Dünya'nın en güvenilir şarj ağı çünkü soketlerden birinde arıza varsa bile bunu oraya gitmeden otomobilinizden görebiliyorsunuz. Ya da diğer şarj ağlarının aksine çalıştırmak için bir aktivasyon gerekmiyor, Tesla kendi istasyonları ile kendi arabalarını tanıyıp direkt araba sahibini faturalandırabiliyor.

25.000 soket!

Bu dikey entegre olmanın Dünya'nın farklı pazarlarına yayılması ile ilgili yavaşlatmaya rağmen Tesla 7,5 senede Supercharger ağını 25.000 sokete çıkarttı. Ortalama tek soket hepsi aynı anda çalışırken 100kW güç verebilir gibi bir pesimist tahmin ile bile aslında Supercharger ağı yaklaşık 2500MW'lık bir güç talebini anlık yönetebiliyor. Bu, tüm Türkiye'nin kurulu elektrik gücünün %3'üne yaklaşmış bile.

 

Türkiye de listede

Türkiye de 2015'den bu yana Supercharger ağının genişleyeceği bölgeler arasında ve Tesla'nın resmi sitesinde haritada gözüküyor. Ancak çeşitli gelişmeler yıllar içinde bunu hep öteledi. En son öteleme sebebi de pandemi oldu. Normal şartlar altında Dünya devam edebilse idi 2020 yazının başlangıcına kadar Edirne-Ankara arası Supercharger istasyonları kurulmuş olacaktı. Şimdi ise yeni hedef 2021 yılının sonu.

Tercihte en önemli sebep

Türkiye'de henüz Supercharger istasyonu olmadığı için etkilerini tam göremesek de verdiği rahatlık ve dikey entegrasyon kolaylığı ile Supercharger olan pazarlarda Tesla tercih etme sebebi olabiliyor. Hem düşünmeden arabanın kendi içinden uzun yol rotası planlanabiliyor, hem ödeme/aktivasyon derdi yok hem de gittiğinizde kesin olarak çalışacağına emin olabiliyorsunuz. Dünya'da bu denli müşteri memnuniyetine sahip başka bir şarj ağı yok. Tesla'nın bu ağın kullanımını farklı markalara farklı anlaşmalar ile açabileceği gibi dedikodular yıllardır çıkıyor ancak o konuda somut bir gelişme henüz yok.

Artık yılda neredeyse bir milyon yeni otomobili piyasaya süren Tesla, kendi ağını bir de başkaları ile paylaşmaya başlar ise çok yoğunluk yaşanacağını düşünüyorum ve münhasırlık durumunun marka imajına da Tesla'nın iyi geldiğini düşünüyorum. Bu yüzden gönlüm Tesla'ya has kalmasından yana. Hedef 2021 sonuna 30.000 Supercharger.