Tesla'nın özellikle Türkiye'de gümrük vergisi farkı sebebi ile heyecanla beklenen Berlin fabrikası üretime Temmuz sonu başlayabilir.

Tesla'nın gelişimini şimdiye dek olan yolculuğunda beşe bölebiliriz. Böyle bir perspektiften bakmak daha doğru olacaktır. Çünkü Tesla'yı pek çok kişi kanıksamış olsa da otomobil sektörüne neredeyse bir yüzyıldır yeni katılan ilk oyuncu olmaları çok büyük bir başarı.


Tesla'nın 5 fazı;

1) İlki henüz hiç ürünleri yok iken orijinal Tesla Roadster'ı üretme çabası ve 2008'e kadar olan gerçek startup süreci. 

2) Şasi dahil tamamen Tesla tarafından geliştirilmiş ilk model 'whitestar' yani Tesla Model S ile premium sedan segmentine giriş yapma aşaması, yaklaşık 2013'e kadar sürdü.

3) 2015 sonrası bir SUV olan Model X'in ürün gamına katılması ile birden fazla model üretilen ilk faz.

4) 2017-18 yıllarında ise gerçek yüksek üretim adedi ile üretilecek ilk model olan Model 3'ün üretim adedini arttırma süreci belki de şirketi en çok zorlayan yıllar idi. (CEO Elon Musk bir noktada şirketin iflasa birkaç hafta uzaklıkta kaldığını belirtmişti)

5) 2019 yılından beri içinde bulunduğumuz süreç ise Tesla'nın gerçek anlamda hacme ulaşıp, ölçek ekonomileri ve lojistik avantajları ile karlı, butik sayılmayan bir şirket haline gelmesi. Yani fabrikaların yaygınlaşması.


3 kıta 6 fabrika

Bu beşinci aşamanın ana teması Tesla'nın ana pazarlarına yakın kıtaların hepsine birer fabrika açması. Üstelik bu fabrikaların hepsinde pil hücresi hammaddelerinin girdi olup, direkt otomobilin aynı fabrikadan çıkması ile ileri seviye verimlilik hedefleniyor. 2020 yılına kadar sadece Amerika Birleşik Devletlerinde üretim yapan Tesla, 2020 yılında müthiş bir hız ile Shanghai fabrikasını faaliyete alarak büyük avantaj sağladı. 

Şimdilerde ise Avrupa fabrikası Berlin'de, ABD'de bir başka fabrikası da Austin, Texas'ta hızla inşaata devam ediyor. Tesla fabrika açtığı yerlerin hemen hepsinde ArGe merkezi de kurduğu için aslında yerel mühendislik yeteneklerini de bünyesine katıyor. Almanya otomobil mühendisliği kültürünün değerini ve birikimini düşünürsek, yeni nesil Alman yeteneklerinin Gigafactory Berlin'de Alman dokunuşlu Tesla üretimi olarak nasıl sonuçlar ortaya koyacağını izlemek çok keyifli olacak.

 

Berlin fabrikası makineleri kabul etmeye başladı

Biz Türkiye pazarındakileri özellikle Berlin fabrikası çok heyecanlandırıyor. Çünkü Berlin'de üretilen Tesla otomobiller Avrupa menşeili kabul edileceği için Amerikan menşeili otomobillere uygulanan %60 gümrük vergisinden muaf olup diğer markalar gibi sadece ÖTV ve KDV ile sahip olunabilecek.

Twitter'da Brandenburg Çevre ve Şehircilik komitesi toplantısından bilgi sızdırdığını iddia eden bir kişi;

Brandenburg Çevre ve Şehircilik planlama komitesinde söylenene göre Giga Berlin Temmuz sonu, Ağustos başlangıcı gibi üretime başlama onayını almış.

 

İlk olarak sadece Model Y

Tesla artık farklı kıtalarda kurduğu fabrikalarına ürünü olarak baktığını daha önceki etkinliklerde açıklamıştı. Makineyi üreten makine, artık Elon'a göre fark yaratılacak alan. Dolayısıyla her yeni fabrika, yeni sıfırdan kurulan üretim planı ile yenin bir teknolojinin denenme alanı olabiliyor.

Bu yüzden Tesla Gigafactory Berlin'de ilk olarak Tesla Model Y'i, tek parça baskı gövde elemanları(megacasting), yeni 4680 pil hücreleri, hücreden bataryaya direkt mimari vb. nice yeni teknolojiler ile üretecek. Eğer sonbahar sonuna kadar Model Y üretimi hız kazanmış ve haftada 2000 adede yaklaşmış olursa yıl bitmeden sadece ÖTV ve KDV ile sahiplenilebilen Tesla Model Y alternatiflerini Türkiye'de E-Garaj farkı ile görebiliriz.