Tesla 2016'da yaptığı cesur bir hamle ile o zamana kadar sürüş asistanı özellikleri için donanımını kullandığı MobileEye ile yollarını ayırıp kendi sürüş asistanı donanımını geliştirmeye başladı. 2016'ya kadar MobileEye donanımı ile yapılan Autopilot, Tesla Autopilot 1 olarak geçerken daha sonrasında isim Tesla Autopilot 2 oldu ve donanım olarak ek ve dedike bilgisayar yanına toplamda 8 kamera ve ultrason sensörler eklendi.

Tesla Autopilot 2.0 ile birlikte yazılım opsiyonu olarak 'tam otonom sürüş' adı altında bir şey de satılmaya başlandı. İddialı çıkışları seven Tesla, 2016 ortasından Autopilot 2.0 olarak geliştirilen otomobillerinin tamamının donanımsal olarak şöförsüz tam otonom sürüşe hazır olduğunu, yazılımı geliştirip hazır olduklarında uzaktan şöförsüz sürüşün aktifleştirileceğini söyledi. Daha sonra Autopilot 2.5 ve son olarak 2019 Mayıs ayında Autopilot 3.0 çıktı, Autopilot hala en iyi sürüş asistanı özelliği belki olabilir ancak şöförsüz sürüş neredeyse 5 senedir ek opsiyon olarak satılmasına rağmen ufukta yok.


Tesla Autopilot 1, 2.0, 2.5 ve 3.0 Farkları

 

FSD(Tam otonom sürüş) Beta

Autopilot 2.0, MobileEye'dan bağımsızlık ilan edilip ilk çıktığı sene boyunca Autopilot 1.0'dan daha kötü idi. Bırakın tam otonom olmayı, 'eski' donanımdan daha kötü performans sergiliyordu. Yıllar içinde dev filoya sahip olup veri toplayabilmenin avantajı ile Tesla kendi Autopilot sistemini oldukça geliştirdi ve bugünlerde orijinal MobileEye Autopilot 1'den çok daha iyi durumda. Ancak yine de tam otonom sürüş çizgisinde değil, ikinci seviye olarak değerlendirilebilecek bir modda çalışıyor.

2020 yılının sonunda FSD beta programı ile Tesla, sistemini 8 ayrı kameradan gelen görüntüyü ayrı ayrı değerlendirmek yerine, 8 kameradan gelenleri 3 boyutlu düzleme aktarıp etrafındaki Dünya'yı çizen ve bu doğrultuda karar alan bir hale getirdi. Bu sistem şimdilik sadece ABD'de ve Tesla'ya yakın kişilerce özel ve kapalı bir beta programı olan Tesla FSD Beta altında kullanılabiliyor. Bu programdaki şanslı insanlar da testleri bir yandan yaparken diğer yandan da Youtube'da videolar paylaşıyor. Benim bir tanesini yorumladığımı da aşağıda izleyebilirsiniz.


Tesla FSD Beta

 

FSD Beta filosu iki katına çıkıyor

Tesla CEO'su Elon Musk haftasonu attığı bir dizi tweet ile yakın zamanda FSD Beta programının kapsama alanının iki katına çıkacağını, hatta yaşanan yoğun talep sebebiyle eklenecek bir 'Beta İndir' tuşu ile hemen herkesin (ABD'de) bu denemeye katılabileceğinin belirtti. Bu Tesla'nın gittikçe sisteme güveninin arttığını ve daha geniş kitlelere yaymaya hazırlandığını gösteriyor. Sistemin iyice yaygınlaşıp topladığı veri yardımı ile 'uç senaryo' denen sürprizlere hazır hale gelmesi ile 'robot taksi' gibi teknolojiler mümkün olacak. Tesla otomobil, sahibini işe/eve bıraktıktan sonra sahibinin uygulama üzerinden yönlendirmesi ile taksi olabilecek.

 

Tabii Avrupa Birliği ekstra regülasyon ve kısıtlama ile mevcut Autopilot sistemi üzerinde bile kısıtlar uygularken FSD Beta'yı Avrupa'da ya da Türkiye'de yakın zamanda görmek mümkün olmayabilir. Maalesef Autopilot mevcut halinde bile direksiyona dokunma aralığı, direksiyonunun desteksiz dönebileceği açının kısıtlanması gibi AB kısıtlarına tabi.

Yine de FSD Beta'nın yaygınlaşması ile ABD çapında büyük bir filonun hızlıca güzel bir otonom sürüş geliştirme veri toplama platformuna dönüştüğünü görebiliriz. Tesla bu en büyük avantajı olan filo verisini gerçek Seviye 3 ve üzeri otonomluğa döküp 5 yıldır sattığı donanımın karşılığını verebilecek mi göreceğiz.