Tesla, Model 3 programı ile üretim adedini arttırmak için hızla büyümeye devam ediyor. Bir yıl içinde inşaatı tamamlanıp faaliyete geçen Shanghai fabrikası da yıllık 270,000 adet kapasiteye ulaştı. 2020 sonlarına doğru Gigafactory Shanghai fabrikasında 7,000 otomobillik bir parti üretim, Avrupa versiyonu olarak üretilip Belçika'ya gönderilmişti.

Avrupa pazarında rekabetin VW öncülüğünde kızıştığı dönemde bu şekilde maliyet ve zaman avantajı yakalandı. Avrupa modelinin bu sefer Çin menşei olması sebebiyle vergi avantajı oluşunca Türkiye pazarında da E-Garaj desteği ile satılmaya başlandı.

İlk haftalarda 'ilkel' BMS

Tesla 2008 yılında orijinal Roadster'ı piyasaya sürdüğünden beri nikel bazlı kimyalar kullanıyor. (NMC ve NCA) Çin üretimi LFP kimyalı bu piller hem farklı gerilim aralığında çalışan hem de Tesla'nın elinde yoğun filo verisi bulunmayan modelleri. Dolayısıyla gerek kapasite, gerek şarj hızları konusunda batarya yönetim sistemi algoritması çok oturmamış olacaktı ki , gelen erken raporlar çok iyi değildi.

Türkiye Tesla Kulübü(teslaturk) üyelerinden İbrahim Aydınlı'nın paylaştığı OBD verilerine göre bataryada %0 sonrası % -8'e kadar şarjlara inilebiliyordu. Batarya tam dolu olmasını da çok iyi kestiremiyordu. Hızlı şarj hızında da tutarsızlıklar vardı. Özellikle soğuk havalarda bataryanın şarj hızını 20-30-40kW güçlere kadar kıstığı ve Tesla performans kriterlerinden uzaklaştığı gözlemleniyordu.

Güncelleme sonrası 168kW

Geçtiğimiz hafta internetten tüm Model 3 SR+ Çin üretimi otomobillere yollanan 2021.4.10 güncellemesi ile BMS algoritmasının çok daha iyi oturduğu gözlemlenmeye başlandı. Üstelik hızlı şarj edebilme süresini Amerika'da üretilen nikel bazlı standart menzilli bataryaya göre daha uzun süre devam ettirebildiği raporlanıyor.

İbrahim Aydınlı'nın daha önceden paylaştığı videoda, batarya 38c sıcaklıkta iken yapılan hızlı şarj denemesinde en fazla 90kW güç alınabilmiş ve hızlıca bu güç 70kW bantlarına inmişti. Kendi tuttuğu farklı verilere göre de başka şarj denemelerinde en fazla 120kW güç alabilmişti. Güncelleme sonrası nextmove Youtube kanalının yaptığı şarj testinde 168kW zirve güç görünürken uzun süre 100kW+ hızlarda kalınabildiği de dikkat çekiyor.

Yapılan performans testinde de 200km/h+ otoban seyir hızlarında da bataryanın güç limiti uygulamadığı ve bu hızları sürdürebildiği gözlemleniyor. LFP piller en fazla 45c'ye kadar ısınabilirken nikel bazlı piller 55c'ye kadar bile çıkartılabiliyor. Ancak LFP Model 3'ün soğutma sistemi etkili çalıştığı için oluşan 10c daha sıkı sıcaklık aralığı sorun yaşatmıyor.

'Ucuz' LFP Tesla performans kriterlerini tutturdu

LFP kimyası bugüne dek hep enerji yoğunluğu ve performanstan feragat edilip uzun ömür ve uygun fiyatın tercih edildiği durumlarda kullanılıyor. Türkiye'de de DMA 2012 yılından beri elektrikliye çevirdiği Toyota Corolla modellerinde LFP kimyası kullanıyor. 

Tesla'nın LFP fiyatlarında pil alıp bu pillerden kendi performans kriterlerine uyabilen otomobiller üretmesi önümüzdeki zamanlarda karlılığını da etkileyecektir. Tesla, daha önceden yaptığı gibi, sektörel inovasyon yapıp bayrağı ileri taşımaya devam ediyor.