Sektörü yakından takip edenlerin iddialarına göre yenilenen Model S/X Long Range ve Plaid modellerinde batarya kapasitesi daha az.

Tesla Model S ve X uzun bir bekleyiş ardından sonunda geçtiğimiz hafta yenilendi. Tabii açıklama sonrasında internette dedikodu kazanları kaynamaya devam ediyor ve sürekli farklı gelişmeler kaydedilip iddialar ortaya atılıyor.

İddian Jordan Giesige'ye, yani 'The Limiting Factor' YouTube kanalının sahibine ait. Youtube kanalında ağırlıklı olarak Tesla'nın pil ve batarya üretimi ile ilgili aşırı detaylı içerik üreten Jordan aşağıdaki tweetinde şöyle söylüyor;

Görünene göre Tesla yeni LR Model S batarya kapasitesini 100kWh'dan <90kWh'a indirmiş. Bu 100k üretim adedinde 1GWh kapasitede hücre üretimini boşa çıkartır. Model S marjı çok iyi olacak ve Powerwall için hücreleri boşa çıkartacak. Marjın marjı gibi.

 

2017 yılında Model S P100D'nin(100kWh batarya kapasitesi) çıkmasından beri yavaş yavaş Model S batarya seçenekleri azaldı ve yenilenme öncesi kalan tek batarya opsiyonu 100kWh idi. Model S/X yeniliklerinin önemli noktalarını bir önceki yazımda ele almıştım. Orada da anlattığım gibi Long Range modelde menzil 663km, Plaid modelde ise 625km menzil vaad ediliyor.

Yenilenme öncesi Model S Long Range'in geldiği son halde zaten 643km'ye çıkmıştı. Aradaki fark sadece 20km. Yani iki ihtimal var; ya Tesla şimdilik Long Range ve Plaid modellerde menzil beklentisini şimdilik azaltıyor, ya da stratejik bir hamle ile menzili koruyup batarya kapasitesini Jordan'ın söylediği gibi azalttılar.

model-s-hv
Tesla Model S eski mimaride yüksek gerilim parçaları ayrı yerlerde ve daha dağınık.
model-3-hv
Model 3 yüksek gerilim mimarisi (yenilenen Model SX/'te bu şekilde olacak) çok daha derli toplu.

İkinci ihtimalin doğru olduğunu varsayarsak kurulan mantıkı açıklayayım. Yeni Model S/X altyapı mimarisinde beklediğimiz(bildiğimiz) verimlilik gelişmeleri şöyle;

  • DCDC çevirici ve onboard şarj donanımının batarya üstüne transferi.(otomobilin önü yerine)
  • Isı pompasının eklenmesi.
  • Daha az iç dirence sahip yeni hücreler ve yeni soğutma sistemi ile daha verimli kullanım.
  • Yeni motorlar ile verimlilik gelişmeleri.
  • Daha düşük sürtünme katsayısı ile otoban hızlarında (120+km/h) %5 daha verimli.
  • Yeni modeller yaklaşık 100kg daha hafif.

Bunların toplamında %10 veya daha fazlası bir verimlilik artışı beklemek mantıksız olmaz. Bu durumda yeni dikey modüllü batarya mimarisinde 100kWh kapasite olabilse idi menzil 700km'yi geçerdi. Ayrıca eski Model S/X batarya mimarisinde bir modül bataryanın ikinci katına geliyordu. Yeni dikey ve tek katlı batarya mimarisinde ikinci katta modül olmayacak, güç elektroniklerinin ikinci katta olması yüksek ihtimal. Yani tek katlı dikey mimaride bataryayı paketleme usülü ve kullanılan 18650 hücreler yeni nesil olsa da 100kWh kapasite elde edilememiş olabilir.

tesla-long-range-tahrik
Yeni Model S/X mimarisi. (tek kattan oluşan batarya ve ince uzun, az sayıda modüller)
Teknik: Bataryalar ve Tesla Bataryalarının Gerçek Kapasiteleri
2012-2020 arası kullanılan 14/16 modüllü ve tek modülü ikinci kata denk gelen eski mimari.

Yine de verimlilik ve daha hızlı şarj olabilme özelliği ile 85-90kWh arası bir net kapasiteye sahip olsa da bu yeni bataryanın daha iyi bir uzun yol deneyimi sunacağını düşünüyorum. Üstelik Jordan'ın dediği gibi Model S/X'i çok daha ucuz maliyetli yapacaktır. İşte verimliliğin önemi.

Tesla eskisi gibi isimlendirmede batarya kapasitesini paylaşmadığı için şimdilik bu sadece dedikodu ama mantıklı bir dedikoduya benzediği için paylaşmak istedim. İlk otomobiller 2 ay sonra teslim edilmeye başladığında testlerden anlayabileceğiz kapasiteyi.