Tam 8,5 senenin sonunda Model S ve Model X iç tasarımı sonunda yenilendi. İlk görüntüleri geçtiğimiz gece Tesla’nın 2020 4. Çeyrek sonuçlarını açıkladığı yatırımcı mektubunda paylaşılan Model S/X yenilemesi uzun süredir bekleniyordu.

Aslında tam olarak yeni kasa diyemeyiz bu yenilemeye. İç tasarım yepyeni fakat ufak dokunuşlar haricinde iç tasarım 2012’den beri hiç değişmemişti. Zamanına göre çok yenilikçi ve modern olsa da 8+ sene onu da artık eskitmişti. İç tasarımdaki çerideki baştan aşağı değişikliğin aksine dış görünümde fazla bir değişiklik yok. Dış görünüm Model S en son 2016 yılında yapılan makyaj ile değişmişti. Bence bu değişiklik o zaman yapılan makyajdan bile az. Yine de en büyük yenilik arka planda teknik tarafta gibi gözüküyor. İşte yakalayabildiğimiz tüm değişiklikler.

Makyajlı 2021 Tesla Model S Plaid
2021 Tesla Model X

İçeride

  • Orta dokunmatik ekran yine 17”. Fakat bu sefer dikey değil yatay ve çok daha yüksek çözünürlüklü. Üstelik Model 3 gibi daha yukarıda durduğu için daha göz önünde olacak ve kullanımı daha kolay olacaktır. Yeni oyunlar başta olmak üzere ciddi yeni özellik ekleneceğini düşünüyorum çünkü 10 teraflop işlemci gücü mevcut!
  • Model 3’de olmadığı için korkuluyordu ama çok şükür gerçekleşmedi; yeni Model S/X içinde de hız göstergesi var.(Model 3'ün aksine)
  • Arka koltukların ortasında da 8” büyüklüğünde bir ekran var. Yolculuk esnasında arkada oyun oynanabilecek.
  • 22 hoparlörlü ve aktif ses iptal etme özelliği bulunan premium ses sitemi.
Makyajlı 2021 Tesla Model S Plaid
Makyajlı 2021 Tesla Model S Plaid
Makyajlı 2021 Tesla Model S Plaid
  • Tüm koltuklar için USB-C hızlı şarj özelliği.
  • Bütün koltuklarda, direksiyonda, aynalarda ve sileceklerde ısıtma olmasının yanında ön koltuklarda soğutma da mevcut.
  • Arka koltuklar biraz daha geriye yatık ve arka ortadan kol doyama/bardaklık açılabiliyor.
  • Model S’in en büyük eksiklerinden birisi artık giderildi; kapıların içinde cep var!
  • Model 3’te olduğu gibi kokpiti izleyen bir kamera(İleride gelecek Robotaksi özelliği için) ve hırsız alarmı için kullanılacak iç radar var.
  • Klima üfleme ızgaraları Model 3’den bile daha başarılı şekilde gizlenmiş ve dev ekran ile yönleri değiştirilebiliyor.
  • Sinyal, silecek vb. kolların tüm fonksiyonları direksiyon üstüne koyulmuş. Hatta vites seçme kolu bile yok. Tesla CEO'su Elon Musk bunun Autopilot ile otomatik algılanacağı ve gerekli vitesin seçileceğini söyledi, kullanıcı kendisi farklı bir aksiyon almak isterse dokunmatik ekrandan başka vites seçebilirmiş. (Ben pek emin olamadım bu özellikten ama uygulamalı göreceğiz)

Dışarıda

  • Ön tampon biraz daha dışarıya çıkık ve sportif bir body kite sahip.
  • Yeni ve daha aerodinamik jantlarla birlikte özel, yuvarlanma direnci düşük lastiklere geçilmiş verimlilik hedefi ile.
  • Model 3’te olduğu gibi telefonunuzu internete muhtaç olmadan bile bluetooth üzerinden anahtar yerine kullanabileceksiniz. Yine Model 3 gibi kart ile giriş olacak ve ekstra olarak normal anahtar da alınabilir.
  • Model Y ve sonrasında Model 3 makyajını takip ederek artık Model S/X’te de krom çıtalar yok. Eski krom trimlerin tamamı, kapı kolları dahil, fabrikadan mat çıkıyor artık.
  • Daha kesinleşmemiş olsa da arka tarafın da biraz daha sportif genişliğe sahip olduğu görüşü var.
model-s-2016.5-crop
Makyajlı 2021 Tesla Model S Plaid

Teknik Farklar

Bütün çekiş mimarisi, motorlardan pillere kadar tekrar tasarlanmış ve Model 3 nesline teknolojik anlamda geçilmiş. Belki bazı konularda daha ileride bile olunabilir.

tesla-long-range-tahrik

Teslimlerine ilk başlanacak Long Range ve Plaid modelleri için;

  • Model 3’te kullanılan 2170 pil hücrelerine ya da pil gününde tanıtılan 4680 hücrelerine geçiş yapılmış değil. İlk olarak 2008’de orijinal Roadster’da sonrasında da Model S/X’te kullanılan 18650 piller ile devam ediliyor.
  • Plaid+ ise daha sonra çıkacak ve 4680 hücreleri kullanılacak.
  • Panasonic’in ürettiği 18650’lerde bu sene %5 enerji yoğunluğu artışı ve hızlı şarj olabilme gücü anlamında iyileşme yaşandığı duyurulmuştu. En son kullanılan 3300mAh pillerin yerine 3500mAh kullanıldığını düşünüyorum.
  • Batarya paketi tamamen yeni bir tasarımda. 16 modüllü orijinal tasarım yerine 4 modüllü Model 3/Y batarya paketi tasarımı var. Bu, yine eski nesilin aksine paralel soğutma hatları anlamı taşıdığı için 250kW güç ile uzun süre şarj olabilen, pistte ya da yarışlarda ısınmayan bir performans anlamına gelebilir.
  • Bataryanın bu yeni mimaride kaç kWh olduğunu bilmiyoruz. Tesla artık modellerini batarya kapasitesi olarak isimlendiriyor. Yine 100kWh çıkarsa ve gelişmeler şarj gücü, performans, verimlilik alanında bu yeni mimaride yaşandı ise şaşırmam. EPA tahmini menzilleri Long Range ve Plaid için bunu gösteriyor.
  • Güç elektronikleri de yeni nesile dönmüş. Detayları açıklanmamış olsa da Model 3/Y’deki tasarımın üstüne koyularak kullanıldığı varsayılabilir.
  • Plaid için ilk kez üç motorlu çekiş mimarisi kullanılacak ve bu sayede 0-100km/h iki saniye altına inebilecek. Zaten yine Plaid modelleri için azami hız bugüne dek elektriklide alışık olmadığımız 320km/h!

Tesla bu yeniliğin ilk ürün teslimlerini Mart 2021’de ABD’de başlatacak ve o güne dek eminim daha detaylı bilgiler öğrenebileceğiz. O zamana dek elektrikli devrimin ilk kurşunlarını atan Model S efsanesinin yeni nesilini heyecanla beklemeye devam edeceğiz.

Galeri: Makyajlı 2021 Tesla Model S Plaid