Toyota ve Volkswagen yılda 10'ar Milyon adet otomobil satıyor olabilir. Fakat elektronik teknolojisinde, Elon Musk'ın şirketi endüstri devlerinin bir kaç yıl ilerisinde.

Nikkei Business Publications'ın Tesla Model 3'ü parçalayıp içine bakması sonrası edindikleri sonuç bu olmuş. Tesla'yi diğerlerinden ayıran özellik ise merkezi kontrol ünitesi ve "tam otonom" sürüş bilgisayarı. Hardware 3(Autopilot 3) denilen bu ufak teknoloji harikası parça, hızla büyüyen EV (elektrikli araçlar) pazarındaki Tesla'nın en büyük kozu. Hatta bu otomotiv endüstrisi tedarik zincirini bile bitirebilir.

Gördüğü teknoloji sonrası serseme dönmüş olan Japonya'daki büyük bir otomobil üreticisi mühendisi, bu parçayı inceledikten sonra şunları demiş :

"Biz bunu yapamayız."

Geçtiğimiz sonbaharda yapılan ve tüm yeni Model S, Model 3 ve Model X'te yer alan bu bilgisayar, iki tane özel üretim 260mm2 yapay zeka çipi içermekte. Tesla bu çipleri kendi geliştirip, kendi özel yazılımı ile müşterilere sunmakta. Bu bilgisayar, aracın Autopilot yeteneklerini  çalıştırıyor.

Tesla Diğerlerinden 6 Yıl İleride

Böyle bir elektronik platform, kalbinde bu kadar güçlü bir çip ile, geleceğin bilgi yığınlarını idare etmekte anahtarı elinde tutmakta. Endüstri uzmanlarına göre, bu teknoloji en erken 2025 yılında sektöre yerleşecek. Bu da Tesla'nın rakiplerinden 6 yıl ileride olduğunu göstermektedir.

Bundan çıkan sonuç, otomotiv endüstrisi için çok daha büyük ve de ürkütücü.

Tesla bu dijital sinir ağını, 2016'da Autopilot 2 ile kendi otonom/asistan sürüş sistemine geçtiğinden beri sürekli geliştirerek devam ediyor. Donanım 1 denilen sürücü yardım sistemi, aracın özelikle otobanlarda diğerlerini takip etmesini ve tek bir şeritte direksiyonu otomatik olarak kontrol etmesini sağlıyordu. Bu teknolojiyi bir çok firma yeni yeni kullanmaya başladı. Bu bahsedilen 6 yılı bizzat gözlerimizle görmekteyiz. Her iki üç yılda, çıtayı sürekli yukarı çekerek zirve noktası olan tam otomatik sürüşe iyice yaklaştılar. Aslında bunu başarmış durumdalar, sadece resmi izinleri alacak seviyeye gelemediler, biraz daha dataya ihtiyaçları var.

Daha eski nesil olan ikinci seviye Autopilot'a sahip Emir'in 2017 Model S'i ile bile İstanbul - Lüleburgaz'a gidişteki videosunda Emir 180 Km'de toplam 5:30 dakika direksiyonu ellemişti, geri kalan 1:30 saatte ise aracın tamamen Autopilot'ta gittiğini hatırlatalım. Video'ya aşağıdan ulaşabilirsiniz. Hatta Emir garantiye almak için müdahale etmeseydi bu insan kontrol süresi çok daha az olabilirdi. Gittiği yolların sisteme tam olarak tanımlı olmadığını da düşünürsek, yeni nesil Autopilot da belki de hiç müdahaleye gerek kalmadan gidebilir. Şu an bu seviyede özelliğe sahip Tesla dışında hiç bir marka yok.


Bu kadar bütçe ve yetenek havuzu ile elbette Toyota ya da VW 'nin buna benzer bir teknolojiye 2025'ten önce ulaşamayacağını kimse iddia edemez. Fakat "yapamayız" diyen Japon mühendise göre teknolojik engeller bu gecikmenin sebebi değil.

Peki bu geri kalmalarının gerçek sebebi nedir?

Otomotiv üreticilerine göre Tesla'nın bu bilgisayarları, on yıllardır kurdukları tedarik zincirlerini yerle bir edecek.

Bu sistemler elektronik kontrol ünitelerinin (ECU) adetlerini ciddi miktarda azaltacak. Bu ürünleri üreterek hayatta kalmaya çalışan tedarikçiler ve çalışanları için ise tamam mı devam mı meselesi haline gelecek.

Büyük otomobil üreticileri düzinelerce karışık ağlardan oluşan ECU'ları kullanmaya mahkum olsa da, Tesla Model 3'te ters mühendislik sonrası sadece bir kaç adet ECU bulmuşlar. Başka bir açıdan bakacak olursak, otomotiv devlerinin büyümesine yardımcı olan bu tedarik zincirleri, otomotiv üreticilerinin yenilikçi olmasına köstek olmaya başladılar.

Tesla gibi genç şirketler ise, tedarikçilere bağımlı olmadıkları için, çok daha esnek olarak en yeni teknolojileri kullanmakta çok daha özgür.

Tesla Diğerlerinden 6 Yıl İleride

Bu Tesla Model 3'ü parçalayanların diğer vurguladığı nokta ise şu; Model 3'te yer alan parçalar, tedarikçi firmaların ismini içermiyor.

Aksine çoğu parçanın üzerinde Tesla logosu bulunmakta.

Sahip olduğunuz arabaya baktığınızda çok yüksek ihtimalle Bosch ve Samsung marka elektronik ürünler göreceksiniz. Bu da demek oluyor ki, Tesla araçta kullanılan ve geliştirilen tüm teknolojiyi çok sıkı kontrol etmekte.

Tüm bu donanım haricinde, Tesla mühendisleri sürekli olarak araçlarını strong>OTA</strong denilen güncellemeler ile iyileştirmekte. Şu an bunu yapabilen başka bir otomobil firmasi yok. Bu ne mi? Cep telefonlarımıza aldığımız güncellemelerin otomobil versiyonu. Mesela bir sabah bir kalktınız önceki gün Tesla'nızın 0-100 değeri 5.5 saniye iken, bir gün sonra 4.5 saniye olmuş hiç bir fiziksel modifiye yapmadan, ve tamamen fabrikadan garantili olarak.  Ya da 400km olan menzil yazılım ile 480km olabiliyor.

Şu an araçlar Seviye 2 otonom sürüş olarak sınıflandırılsa da, Elon Musk'a göre Tesla'lar tam otonom sürüş için gerekli tüm bilgisayar ve donanıma sahip.

Yazılımdan elektrik sürüş sistemlerine, Tesla sürekli kendi mühendisleri ile gelişmekte. Eğer bu üretim sistemi başarılı olursa, oradan motor aldım, oradan batarya aldım, oradan şasi aldım otomobil ürettim zihniyeti tamamen çökecek ve tüm rakipler mecburen Tesla'nın ayak izlerinden gitmek zorunda kalacaklar. Eski işletme yöntemlerinden vazgeçip, Tesla'nın öncü olduğu bu sisteme bir an önce geçmeye çalışacaklar. Atı alan Üsküdar'i çoktan geçti tabi...