Video'da hesap yapılan tabloyu indirmek için tıklayın!

Elektrikli arabalarla ilgili en çok karşılaştığım sorulardan birisi; 'Ne Yakıyor?'

Bu soruyu seviyorum çünkü herkes kendi anlayış şeklini kafasına farklı kazımış. Bazımız bir depo ne kadara doluyor bir depo ile kaç km gidiyor hesabına alışık. Bazımız km başına düşen spesifik tüketim miktarına alışık. İşin içinden litreler çıkıp pek çoğumuzun belki ihtiyacı bile olmadığı kWh kavramı resme girince durum iyice karışıyor. Üstelik evden şarj ile operatörler tarafından ticari amaçlı işletilen halka açık şarj istasyonları arasında maliyetlerde ciddi fark olunca, tarifeler firmalar arasında bambaşka olunca iş daha çok karışıyor. Bu yazı ve video da kapsayıcı bir rehber olsun o zaman.
Ev / İş Şarjı;
Şarjların en basit ve en güzeli. Evinize araba ile haberleşmeyi sağlayan AC şebeke istasyonlarından altyapı kaldırdığınca bir adet kurdurun. Ya da direkt olarak 220V ev tipi / 380V sanayi tipi prizinize destekleyen kablonuzu takın ve aracınızı şarj edin. Bu durumda hesap çok basit oluyor. Çektiğiniz enerji (kWh cinsinden) x kWh'a ödediğiniz her vergi dahil elektrik fiyatı. Tabii arabanızın pili misal 40kWh ise bu 40kWh enerjiyi pile doldurmak için sizin genelde 45kWh civarı çekmeniz gerekir. Çünkü şebekede dağıtılan AC enerjinin pile doldurulması için DC'ye çevirilmesi gerek. Bunu da sağlayan araba üstündeki donanım.
eŞarj;
Türkiye'de e-mobilite sektörünün öncüsü eŞarj bizim ilk şarj operatörümüz. Tarifesi ise biraz karışık. Evde şarj ederken sadece tükettiğimiz enerji önemli iken, eŞarj size enerji satmayıp kart kullanım bedeli faturası kestiği için, diğer elektrikli otomobil kullanıcılarının ihtiyaçları da gözetilerek hem çektiğiniz güç hem de harcadığınız süre önemli hale geliyor. Bu durumda eŞarj sizin 'x' dakika süren şarjınız sonucunda toplam ne kadar enerji çektiğinize bakıyor. Bu enerjinin saatlik ortalaması üzerinden aşağıdaki tarifelerden birinden sizi faturalandırıyor. Misal 150dk'lık şarjda toplam 40kWh çektiyseniz saatlik ortalama gücünüz 16kW'a denk geliyor. Bu da Tarife 4'e giriyor ve siz tarife 4'ün dakikası 0.33 TL x 150dk 'sından faturalandırılıyorsunuz. Detaylar videoda.

Elektrikli Otomobil Şarj Maliyetleri

Voltrun;
Operatör olmayıp tamamen Türkiye'de yapılan ArGesi ile milli şarjcımız Voltrun. Geliştirme modundan ağını yayma moduna yeni yeni giriyor son bir iki senedir ve ürünleri / vizyonu ile çok iddialı. Biraz daha basit bir fiyatlandırma sistemleri var ve şarj operatörü olarak istasyonunu satın alanlara da özgürlük sağlıyor. Çektiğiniz toplam enerjiye kWh bedeli ne ise onu alıyor. Bu günlerden bu ticarethanelerde 0,71 TL , meskenlerde ise 0,6 TL. Üstelik bu fiyatın 3 zamanlı tarifelerde zaman dilimine göre daha uygun ya da daha pahalı olmasına da imkan sağlayıp hakkaniyetli oluşunu koruyor sistem. Bunun üzerine bu hizmeti tüketiciye sağlayan istasyon sahibine hizmet bedeli alma özgürlüğünü sunuyor. Bu bedel şuan için en pahalı yerde bile dakikalık 0.02 TL. Tabii istasyon sayıları arttıkça bu bedel çok kalabalık ve talep çok olan, kısa süre vakit geçirilen yerde çok yükselebileceği gibi, otel vb. uzun vakit geçirilen sakin yerlerde daha ucuz olabilir. Bu özgürlüğü konuma / duruma göre istasyon sahibine katması ve dinamizm güzel bir artı.

Aynı zamanda Voltrun üyelik sistemi de şarja geçmeden önce farklı. Kullandıkça öde üyeliği ile kartınızı alıp 15 TL bedel ile aktifleştirip kullandıkça ödüyorsunuz. Ancak şarj başlatma başına 5 TL hizmet bedeli var. Abonelik sisteminde ise kart aktivasyon bedeli yok, ayda 30 TL'ye sınırsız işlem yapabiliyorsunuz. Bu da aslında gayet makul bir fiyatı firmaya sabit ciro olarak sağlıyor. Bence çok güzel bir sistem.
ZES, Sharz ve diğerleri;
E-Mobilite şarj sektörü bugünlerde çok hareketli. Zorlu Enerji ZES ilei, Turpak ve SIS otomasyon ise Sharz.net ile çok iddialı yatırımlara giriyorlar. Tabii ikisi de kurulum/kullanımlarını başlatmış olsa da şuan için tarifeleri yok ve ücretsiz hizmet veriyorlar.

Önümüzdeki günlerde yatırımlar arttıkça hem belirlenen tarifeleri, hem de yeni oyuncuları buna benzer bir şekilde anlatacağım. Ama 2018 sonu itibariyle Türkiye'de elektrikli aracınızı şarj etmek istiyorsanız durum böyle. Daha detaylı bilgi için videoyu izlemenizi ve yukarıdan indirebileceğiniz tabloyu kendinize göre değiştirerek incelemenizi öneririm.