Elektrikli araba devriminin 10 yıl sonrasını bugünden kıskanarak izlediğimiz ülke; Norveç. Petrol ihraç eden bir ülke olmasına rağmen gerekli devlet teşvikle...

Elektrikli araba devriminin 10 yıl sonrasını bugünden kıskanarak izlediğimiz ülke; Norveç. Petrol ihraç eden bir ülke olmasına rağmen gerekli devlet teşvikleri ve toplumsal bilinç ile elektrikli otomobil adaptasyonunda açık ara lider ülke. Elektrikli Dünya'da Bu Hafta 9. Bölümde de bahsettiğim gibi Eylül ayında satılan her 10 yeni otomobilin 6'sı fişe takılabilen, 4.5'u ise %100 elektrikli olmuş. Müthiş bir rakam.

Norveç'te teşviklerden bazıları ücretsiz park, ücretsiz otoyol, otomobilde KDV ödememe, özel şeritleri kullanabilme vb. Bu teşvikler kullanıcıyı çekiyor, kullanımdaki kolaylık ve elektrikli huzur ise kullanıcıları tutuyor. Bazısı başta yardımcı tekerlek ile bisiklete binmeyi öğrenir gibi plug-in hybrid tercih ederek 20-30km elektrik ile gidiyor, gerektiğinde eski anlayıştaki motoruna sahip. Bazısı ise direkt olarak tamamen elektrikliden başlıyor. Öyle ya da böyle denemiş olanlar ise akaryakıtlı araca geri dönemiyor. Akıllı telefon deneyip tekrar eski Nokialara dönmek gibi diyorlar hatta.

Norveçliler Elektrikli Araba Rezervasyonlarına 49 Milyon USD Ödedi!
Sonuç olarak soldaki grafiğe bakarsanız müthiş bir elektrikli araç talebi var. Tabi bugüne kadar özellikle eski markalardan elektrikli otomobil arzı çok fazla yoktu. Tesla'nın pazarı ittirmesi, Norveç hükümetinin teşvikler ile desteği derken büyük markalar taleplerinde ciddi azalma gördü ve planlarını hızlandırdı. Elektrikli'de Alman Dosyasında hepsinin güzel bir özetini izleyebileceğiniz üzere devlerin hepsi bir bir elektrikli programlarına hız verdi. Yaklaşık bir sene önce Jaguar I-PACE'in küresel lansmanında Jaguar CEO'su Ralf Speth'in birebir tanıştığımızda da açık ettiği gibi; bizler bu markaların umurunda değiliz. Önde giden Norveç, Hollanda, California gibi pazarlarda kaybolan satışların peşindeler bu program ile. Jaguar I-PACE'in doğuş noktasının bu kayıplar olduğunu kendisi söylemişti bana. Belki altta da gerçekten geleceğimiz iyi değil kaygısı da olabilir ama yiğitliğe şimdilik leke sürdürmüyorlar.

Audi e-Tron, BMW iX3, Mercedes EQC, DS3 E-Tense, Kia e-Niro, Hyundai Kona, Porsche Taycan derken ufukta birçok somut elektrikli araba artık var. Sayısı ve gelir gücü azımsanmayacak kadar da, Ralf Speth'in birebir bana aktardığı kelimeler ile, "Teşviklerden dolayı elektrikli almak isteyen ama Tesla almak istemeyen." Norveçli var. İşte elektrikli araba ön siparişlerine harcanan bu 49 Milyon USD'de bu Norveçlilerin tespitini görüyoruz. Aşağıdaki grafikte hangi arabanın kaç milyon Norveç Kronu değerinde rezervasyon topladığını görebiliriz. (10,000 NOK = 1200 USD) Toplam 40,000 adetten fazla rezervasyon var.

Norveçliler Elektrikli Araba Rezervasyonlarına 49 Milyon USD Ödedi!

İlk bakışta Audi e-Tron, Tesla Model 3'ü geçmiş gibi gözükse de Tesla Model 3'ün rezervasyon için 10,000NOK ister iken Audi e-Tron'un 20,000NOK istediğini hatırlayalım. Yani 10,000 adet Model 3 rezervasyonuna karşılık 6,300 adet Audi e-Tron rezervasyonu var. Rakamlar oldukça iddialı. Tüm nüfusa bölündüğünde de Norveç'te her vatandaş elektrikli arabalar için 10 USD rezervasyon parası ödemiş gibi duruyor.

En yakın zamanda elektrikli cenneti Norveç'ten feyz almalı, teşviklerimizi kuvvetlendirmeli ve otomobil distribütörleri ile markaların ellerini önü alınamayan elektrikli talebine karşı zorlamalıyız. Ama ülkemizdeki politik durumda olanları siz zaten biliyorsunuzdur...