Volkswagen şüphesiz Dünya'nın en büyük otomobil devi. Ama Almanya'nın genel olarak elektrikli devriminden geri kalmasının belki sonucu belki sebebi olarak yıllar içinde heyecanlandırıcı gelişmelere imza atamadılar. Sürekli olarak 'bakın biz de geri kalmıyoruz işte konseptimiz' diyen ama elle tutulur birşey sunamayan firmalar kervanına katıldılar isimlerine yakışmayan şekilde.
Evet, GTE adını verdikleri plug-in hybrid modellerini yaptılar ve sadece sıfır emisyon koşulu koyan pazarlara özel e-Golf ürettiler. Golf'ün basitçe %100 elektrikliye çevirilmiş hali. Yıllardır ID ve ID Buzz, ID Vizzion, ID Crozz konseptlerinde MEB batarya konseptlerini tanıtıp duruyorlar. MEB Volkswagen'in gurur duyduğu ama hala tam göremediğimiz modüler batarya teknolojisi. Araç boyutuna göre modüller ile büyüyüp küçülerek minivan'dan SUV'a, oradan ufak hatchback otomobile kadar aynı temel yapıtaşının kullanıldığı ve kolay hareket edilebilen bataryalar yani.
Volkswagen'in ID serisi konseptlerinden seri üreteceği ilk araba ID. Golf boyutlarında bir hatchback ve 2020 model yılı ile Avrupa'dan başlayarak yollarda olması bekleniyor. Doğal olarak VW elektrikli yolunda e-Golf ya da diğer içten yanmalı karoserler üzerinden gitmeyecek. Çünkü o karoserler içten yanmalı bir motor göz önünde bulundurarak tasarlanmış. Tamamen elektrikli düşünüldüğünde tasarım ve fonskyon daha çok el ele verebiliyor, daha fazla imkan yaratılabiliyor. Yani yeni nesilin Golf efsanesi bu araba olacak.
Araba 2020 model yılı ile çıkacak olsa da Alman Bild, bu hafta ID'nin seri üretim halini sızdırdı. Hala somut bilgiler olmasa da bu ilk ID konseptin seri üretimde adı 'Neo' olacak. Volkswagen NEO.
NEO ID konsept olarak tanıtıldığında (soldaki hali) NEDC rakamlarına göre opsiyonuna göre 400 ila 600km arası menzile sahip olacak denmişti. Muhtemelen gerçek hayatta 280 ile 450km arası değişecektir bu arabaların menzilleri. Fiyat olarak da Tesla Model 3'ten 7000$ ile 8000$ arası daha ucuz olacağı söylenmişti. Bu durumda bence VW NEO'nun Avrupa'da vergisiz başlangıç fiyatı 27,000€ civarı olacaktır. Bunun 2020 yılında ülkemize getirilirse maliyeti bugünün vergi mevzuatlarına göre ortalama 35,000€ civarı olur.
Bence üretim hali çizimi konseptten daha güzel olmuş. Genelde konseptlerden geri adım atılır üretim modellerinde ama bu sanki daha oturmuş gibi. Ne olursa olsun Almanların artık elektrikli otomobil işine girmeleri lazım. Korumak istedikleri yatırımları olduğunun ve bu sebepten tam dönüşümü erteleyebildikleri kadar ertelediklerini biliyorum ancak bir gün kendilerini fena halde geri kalmış bulabilirler.