BMW 2013 yılında i3 ile elektrikli araba devrimine erken başlamıştı. i3 geliştirme aşamasında da 2000'lerin sonundan beri 1 serisi üzerinden ve Mini Cooper üzerinden yürüttüğü Active E programı ile son derece ciddi de duruyordu. Ama daha sonra ne olduysa 2013 sonunda çıkan BMW i3 üzerinden geçen neredeyse 5 yılda çok fazla yenilik olmadı. 2016 sonunda 22kWh batarya 33kWh'a güncellendi ve %50 menzil artışı yaşandı. Geçtiğimiz aylarda da ufak bir makyaj yapıldı. Ama yine de piyasadaki rakiplerine göre teknolojik anlamda geri idi. Jaguar iPace 90kWh batarya ile giriş yapı, Renault ZOE bile 40kWh bataryaya 2017 sonunda erişti. BMW ne yeni bir i araç çıkarttı, ne ciddi güncelleme yaptı. Bir sonraki 'büyük yenilikleri' 2019 model BMW i3'te 40kWh batarya seçeneği olacak, Renault'dan 2 sene sonra. Ben bunu kendi içlerinde yaşadıkları karar karışıklığına veriyorum.

Ama BMW beklenildiği gibi sessizliğini bugün bozdu ve Pekin Autoshow'da yepyeni elektrikli araba konsepti BMW iX3'ü tanıttı.

BMW iX3 bildiğimiz X3'ün %100 elektrikli versiyonu. Tasarım olarak 'elektrikli' olmayı vurgulayan birkaç detay hariç fark yok. 70kWh bataryaya sahip, 400km fabrika verisi menzili var, 2019 sonunda üretime başlayacak, 150kW CCS şarj olabiliyor, 270 beygir güce sahip.

Bu özelliklerin benim tarafımdan yorumuna geçersek de;

70kWh batarya 2019, hatta belki de 2020'de çıkacak bir araba için çok ufak. Hele ki büyük bir SUV'nin minik şehiriçi arabası i3'e kıyasla daha çok tüketeceğini düşünürsek. Jaguar iPace hemen hemen aynı klasmanda ve 2018'de 90kWh batarya ile çıktı. 2 sene sonrasına 70kWh bence küçük. Gerçek menzili 320-330km civarı olacaktır. Hatta bunu 250'ye düşürmek de 'eğlenceli' sürüş profili ile çok mümkün olur.

Fiyat, çıkış tarihi, AC şarj özellikleri vb. detaylar tam bilinmiyor henüz ama Çin pazarında araba üreticilerine uygulanan sıkı emisyon politikaları sebebi ile yine Çin pazarı için tasarlandığı ortada. Üretimi de zira Çin'de olacak.

Fiyat olarak resmi olmayan dedikodulara göre 68,000€ ham başlangıç fiyatı var. Resmi bir açıklama yok, henüz konsept bir araç ne de olsa. Yine de ülkemizde 93,000€ başlangıç fiyatı anlamına gelir bu dedikodu fiyat. Bu arabanın Çin pazarına özel geliştirildiği düşünülürse Borusan Oto'nun Türkiye'ye bunu getirip getirmeyeceği bile meçhul. Sanırım o zamana kadar Jaguar i-Pace'in sergileyeceği performansa bağlı. Ama bence BMW iX3 fiyatı ile ilgili dikkatli olmalı. Daha premium bir hisse sahip gibi görünen Jaguar iPace ülkemizde 88,000€'dan başlıyor, sanmıyorum ki daha pahalı ve daha kısa menzilli, daha düşük performanslı bir iX3, Jaguar iPace'e tercih edilsin.

Yine de BMW için hayırlısı olmasını dilediğim bir adım. Daha sonrasında %100 elektrikli bir Mini Cooper ve yeni konseptlerden BMW i4 elektrikli BMW'lerin devamı olacak. Bunlar olurken de her modelin Active E dedikleri Plug-in Hibrit modelleri ile elektrikli BMW hikayesi devam edecek. Keşke daha hızlı davransalar ama onların da korumak istedikleri yatırımları var...