Temmuz 2017'de Tesla Model 3'ün üretim programı ile birlikte başlattığım Model 3 Üretim Raporu yazı dizimi takip ediyorsanız Tesla'nın Kanada Model 3 tesliml...

Temmuz 2017'de Tesla Model 3'ün üretim programı ile birlikte başlattığım Model 3 Üretim Raporu yazı dizimi takip ediyorsanız Tesla'nın Kanada Model 3 teslimlerini önceliklendirdiğini biliyorsunuzdur. Bugüne dek sadece ABD'de rezervasyon sahiplerine gerçekleşmiş teslimler ikinci ülke olarak hala daha renk, jant, Autopilot hariç opsiyon yokken Kanada'ya taşıyor. İlk kez bugün Kanada rezervasyon sahiplerine (tabii ki hali hazırda Tesla sahibi olup birinci gün rezervasyon yapmış olanlar öncelikli olarak) sipariş davetleri gönderildi.

Kanada siparişleri her gün takip ettiğim üretim hız kazanır gibi görünmeye başlamışken açıldı, bu da dikkat çekici ve ümit verici. Bu konuyu detaylı olarak 1,5 hafta sonra Q1 2018 teslim rakamları açıklanınca yeni Model 3 Üretim Raporunda yazacağım. Ama kısaca değinmek gerekirse Şubat 21-24 arası bilinmeyen bir sebepten fabrikada üretim durmuştu. O güne kadar da beklenen hızlı artış gelmiyordu. Muhtemelen fabrika durduğunda yapılan bakım veya yeni kurulum ile ciddi darboğazlar çözüldü çünkü o günden beri bildirilen VIN sayılarında ciddi artış var. Takip için bizler gibi hayranların kullandığı veritabanlarından çıkan grafikte özellikle son 1 haftadır ciddi bir trend görülüyor. Buraya yazayım dursun, Mart ayı için haftada 1000 adet gibi bir rakam üretilmiş olmasını, ayın sonu itibariyle de hafada 2000 oranını yakaladıklarını söyleyeceklerini tahmin ediyorum.

Kanada Fiyatları?

Model 3 Kanada Siparişleri Başladı

Kanada siparişlerinin bir diğer ilgi çeken yanı fiyatların yansımaları. Opsiyonlar hala ortada yok. Hala premium iç paket, arkadan itiş ve uzun menzilli batarya almak zorundasınız bugün sipariş vermek için. İsterseniz Performans, 4X4, küçük pil, premium olmayan iç, küçük pil vb. opsiyonları beklemek için sipariş daveti alacak kadar şanslı olmaya rağmen beklemeye devam edebilirsiniz. Ama şimdilik renk, jant boyu ve Autopilot var/yok hariç birşey seçemiyorsunuz. Fiyatlamada Tesla diğer modellerinin aksine döviz kur farkına çok yakın durmuş. 1 Amerikan doları yaklaşık 1.29 Kanada doları. ABD'de başlangıç fiyatı 35,000USD iken Kanada'da 45,600CAD olmuş. Uzun menzilli batarya 9,000 USD iken 11,900CAD olmuş. 5,000 USD olan premium iç 6,600 CAD olmuş. Yani kur farkının yaklaşık %3 üzerinde.

Maalesef kendi kıtamızda gerçekleşemeyen gelişmeleri kendimize yontmak için aynı düşüneceyi Euro/USD kurundan Avrupa için uyarlarsak başlangıç fiyatı 29,000€ olacak. Avrupa'nın daha uzak olduğunu, montajın da Avrupa'da yapılacak olacağını hesaba katıp kur farkı üzerine %3 değil %10 koysak bile fiyat 31,500€ oluyor. En kötü ihtimalli bu kur farkı - %10 hesabına göre gidersek.

  • Model 3 - 35,000 USD - 31,500 €
  • Uzun Menzilli Batarya - 9,000 USD - 8,500€
  • Premium İç - 5,000 USD - 4,500€

Gibi bir arabaya Türkiye ÖTV, KDV ve ithalat masrafları öncesi 44,500€'ya binebileceğiz. Buna da yine en kötü ihtimalli ÖTV ile KDV'yi eklediğimizde yaklaşık 62,000€ gibi bir fiyat çıkıyor. Neyse, uzattım ama Türkiye'de de yaklaşık 12-18 ay içinde Model 3 görmeye başlayacağız. Kendi arabamı da inşallah 2019 Haziran'dan önce teslim almayı planlıyorum. Daha detaylı analizler her zaman Model 3 Üretim Raporlarında, takip etmeyi unutmayın.

Niye Kanada Önceliklendiriliyor?

Tesla daha en basit beyaz iç, premium olmayan iç paket gibi opsiyonları dahi sunamamışken ve hala ABD'de yüzbinlerce siparişi varken neden Kanada'yı önceliklendirmiş olabilir sizce? Resmi açıklama olmasa da tek resmi cevap var; Federal Elektrikli Araba Teşviği.

ABD'de Türkiye aksine elektrikli otomobilleri teşvik etmek için direkt olarak merkezi Federal Hükumetten bir destek var. Elektrikli bir otomobil aldığınız zaman vergi borcunuzdan 7,500USD düşülüyor. Ama bunun her araba markası için 200,000 araba limiti var. Yani herhangi bir araba markası 200,000. elektrikli arabasını teslim ettiği çeyrekten iki sonraki çeyrekte bu teşvik yarıya düşüyor, daha sonraki çeyrek bir daha yarıya düşüyor ve o çeyrek ile bu teşvik bitiyor. Yani 200,000. arabayı Mayıs 2018'de satarsanız Eylül 2018'e kadar satışlarda 7,500$'dan faydalanabiliyor, Ekim-Kasım-Aralık'ta 3,750$'a düşüyor, Ocak-Şubat-Mart 2019'da 1875$'a düşüyor ve 1 Nisan 2019 itibariyle bitiyor. Ama 200,000'in satışını bir sonraki çeyreğe iteleyebilirseniz daha hızlı olacağınız çeyreklerde daha çok teşvik kazanabilirsiniz.

Tesla ise ABD'de 200,000. arabasını teslim etmeye çok yakın. Bir yandan zaten Model S ve Model X teslim etmeye devam ediyor. Bu rakama ulaşıp teşvik bitiş sürecini arabaları en hızlı üretip en çok kişiye fayda sağladığı döneme denk getirmek için Kanada'ya ağırlık verildiği internette ortak karar. Hem Avrupa aksine Tesla, Model 3'ü Kanada'da satmak için bambaşka regülasyonlara ya da bambaşka elektrik sistemi/soket tipi vs.'ye ihtiyaç duymuyor.

Çeyrek sonunda rakamları heyecanla bekliyoruz, yazı minik bir üretim raporu gibi oldu ama uzun süredir kaleme alamadığım düşüncelerimi paylaştım. Üretimin hızlanması belirtileri de uzun süre sonra programla ilgili heyecanlandırıcı gelişmeler. Mart sonu açıklamaları ve sonrasında yazacağım Model 3 Üretim Raporu için takipte kalın.