Gittim, gördüm, geldim. 1 Mart 2018'de özel davet ile Avusturya'da Jaguar I-PACE'in küresel tanıtımına katılmak çok eğlenceli ve onur vericiydi. Etkinlik anı...

Gittim, gördüm, geldim. 1 Mart 2018'de özel davet ile Avusturya'da Jaguar I-PACE'in küresel tanıtımına katılmak çok eğlenceli ve onur vericiydi. Etkinlik anında yaptığım canlı yayın, sonrasında Türkye'nin ilk I-PACE testi vs. derken vakit I-PACE hakkındaki tüm görüşlerimi ve bilgileri tek bir yerde toplamaya geldi. Etraf kalabalığı, tek başına olmak ve yaklaşık -12c soğuk el verdiğince aktarmaya çalıştım sizlere I-PACE'i. "Normal" bir araba yapımcısı firma tarafından korkusuzca, fedakarlığı olmayan bir elektrikli araba yapma çabası olması haricinde Türkiye EV pazarının içler acısı olduğunu hatırlarsak, Türkiye'ye ciddi destek ve heves ile hızlı biçimde girmesi de bize ayrı bir heyecan katıyor. Yani I-PACE benim gözümde Dünya EV topluluklarından daha heyecanlı, çünkü ilk kez adam gibi, istek ile geliyor. Bu yüzden başarılı olsun istiyorum ki diğer markaları zorlasın. Aşağıdaki menüden hızlıca istediginiz kısma atlayabilirsiniz;

Genel Özellikler
Okunulabilirlik için madde madde yazmayı seviyorum.

  • 90kWh batarya ile 480km WLTP menzili.
  • Standart 4X4. Önde ve arkada 200'er beygirli iki elektrikli motor ile gerçek dört çeker.
  • 400 beygir ve 696Nm tork ile 0-100km/h 4.8 saniye
  • Maks. hız 200km/h
  • 7kW AC şarj kabiliyeti.
  • 100kW'a kadar DC şarj kabiliyeti. 50kW CCS istasyonda 60dk'da 280km şarj / 100kW CCS istasyonda 45dk'da %80 şarj
  • İnternet bağlılığı ile uygulama üzerinden kontrol, internetten yazılım güncellenmesi ile arabanın zaman içinde gelişmesi.
  • Hotspot özelliği ile araçtaki interneti 8 cihaza kadar paylaşabilme.
  • Türkiye'de 88,200€'dan başlayan anahtar teslim fiyatlar.

Tasarım

Menzil ve Şarj Etmek
Performans
İç Tasarım ve Teknoloji
Fiyat ve Donanım Paketleri

Bana etkinlikte verilen donanım bilgilerini içeren dosyaya göre başlangıç paketi olan S çok boştu. Ama Türkiye paketleri belli olup opsiyonlar bana iletildiğinde çok sevinip Türkiye paketini belirleyen arkadaşı kutlamak istedim çünkü zaten bu skalada bir araçta standart olarak isteyebileceğiniz her opsiyon zaten standart. Mesela Avrupa'da S pakette jantlar 18" çirkin jantlar iken bizde 20". Önde ısıtmalı koltuklar standart. 

İşte Türkiye Donanımları (x pakette olduğu, S ise fabrikadan standart çıktığı anlamına geliyor)

Jaguar I-PACE [Dev Dosya]

Borusan Otomotiv yetkili satıcıları 2000€ kapora ile ön siparişlere başladı. 1 Temmuz 2018'e kadar önsipariş verdiğiniz taktirde 1500€ da indirim hakkı tanıyorlar. Üstelik hali hazırda bir elektrikli aracınız var ise ya da Jaguar Land Rover müşterisi iseniz 1000€ ya da 2000€ daha bunun üzerine indirim alınabiliyor. Bunlar haricinde siz de I-PACE alırsanız aldıktan sonra size 3 adet I-Code veriliyor ve bu kodlar ile 3 arkadaşınıza 1500€ indirim verebiliyorsunuz I-PACE alımlarında. Jaguar'ın bu kampanyayı açıklayan tam metni;

·         Sadık Müşteri Avantajı : Jaguar ya da Land Rover marka araca sahip müşterilere vergi dahil 2.000 Euro avantaj sunulacaktır. ·         Elektrikli Araç Kullanıcı Avantajı : Herhangi bir marka elektrikli araç sahibi olan müşterilere (BMW i3, Tesla, Renault Zoe, Renault Fluence Z.E.) vergi dahil 1.000 Euro avantaj sunulacaktır. ·         Referans Sistemi (I-Code) :  Jaguar I-PACE satın alan müşterilerimize 1.500 Euro değerinde 3 adet çevresine dağıtabileceği “I-Code” verilecektir. Bu kodlardan biri ile I-PACE almaya gelen farklı bir müşteri bu 1500 Euro’luk avantajdan faydalanabilecektir. İlgili şartlara sahip olması halinde bir müşteri için “Sadık Müşteri Avantajı” ya da “Elektrikli Araç Kullanıcı Avantajı” ndan yalnızca biri uygulanabilecektir. Ayrıca, “Sadık Müşteri Avantajı” ya da “Elektrikli Araç Kullanıcı Avantajı” maksimum 1 adet I-Code ile birleştirilebilerek kullanılabilecektir. 1 Temmuz 2018 tarihine kadar 2.000 Euro ön ödeme yapan müşterilerimiz, 1 adet I-Code’a sahipmiş gibi değerlendirilecek ve faturalama esnasında 1.500 Euro değerinde avantaj kazanarak ilk gelen araçlar için öncelik sahibi olacaklardır. Ayrıca, yalnızca 1 Temmuz 2018 tarihine kadar sipariş veren müşterilerimize özel, ev tipi şarj istasyonu (Wallbox) kurulumu ile birlikte hediye edilecektir. Paket Fiyatları: ·         S         : 88.200 € ·         SE       : 95.000 € ·         HSE    : 102.500 €

Görüşlerim
2014'den beri Türkiye'de EV bilincini artırmaya çalışan biri olarak I-PACE'in varlığına sevindiğimden daha çok Türkiye'de satış hevesine sevindim. Gıptayla takip ettiğimiz elektrikli araçlar için çıkar çıkmaz pazarımızda ön sipariş alındığına, karşımıza ürünü bilen, anlatan sorumluların çıkmasına maalesef alışık değiliz. Borusan Otomotiv'i bu yüzden tebrik ediyorum. Diğer distribütörler de not almalı.

Ülkemizde satış rakamlarının EV'ler halka tanıtıldıkça, etrafta görülüp topluma kaynaşması da arttıkça iyi olacağını düşünüyorum. Çünkü başlangıç modeli Jaguar I-PACE S bugün neredeyse bir BMW 520i parasında ve sanırım Jaguar algısının BMW'den daha premium olduğunu düşünmekte yalnız değilimdir. Menzil korkusu yaşayanlara da 90kWh batarya yardımcı olacaktır, üstelik performans da küçük motor cenneti Türkiye'de gerçek sürüş keyfi yaşamak isteyenler için ilaç olacaktır. Aynı pazarımızda olmayan, hatta destekten çok köstek olan Tesla'nın Türkiye'de en çok satan elektrikli araba olması gibi.

Arabanın geneline bakacak olursak da artılar ve eksileri dökeyim;

Artılar;

  • Boyut: Kesinlikle çok pratik bir araç olacağı kesin. Elektrikli olmasının avantajıyla da bir üst segment iç hacmine sahip olacağı için ABD'ye kıyasla daha dar ve kalabalık yollara sahip Avrupa pazarında genel olarak daha çok tercih edilecektir. Çünkü İstanbul içinde Tesla gerçekten zor. (Model S ve Model X olarak)
  • Korkusuz: İnternetten güncelleme gelmesi, büyük batarya ile uzun menzil, 4X4 performans, özenilmiş premium hissi bunlar klasik oto yapımcılarından alışageldiğimiz hareketler değil. Rakamlar çok iddialı, tanıtımda yapılanlar da Tesla'nın direkt rakip olarak çalışıldığı belli. Tabii elektrikli arabaların rakibi motorlu araçlar olmalı, diğer elektrikliler değil. Yine de hiç yoktan iyidir.
  • 450V Batarya: Elektrikli arabaların 350V nominal, 400V peak voltajlı bataryaları olmasına alışığız. Neredeyse hepsi böyle. Jaguar ise 400V nominal, 450V peak bir batarya geliştirmiş. Bunun avantajı DC şarj esnasında ortaya çıkıyor. Güç voltaj ile akımın çarpımı olduğu için 120A akım verebilen CCS DC şarj noktalarında diğerlerine kıyasla %15 daha hızlı şarj olabilecek. Yine de bir Supercharger hızına, CCS'in akımının 125A'i geçmemesinden dolayı ulaşamıyor. Yeni ve az sayıdaki 100kW CCS istasyonları 200A'e kadar çıkabiliyor ama biz daha 50kW CCS istasyona açız. Umarım I-PACE hevesi ile DC yatırımı 2018'den beklediğimiz gibi artar ve Mart 2018 itibariyle ülke çapında 7 adet olan DC istasyon sayımızı artırırız.
  • Tasarım: Genel kanı özellikle iç tasarımın ve ürünün bitmiş halinin Tesla'dan daha premium olduğu yönünde. I-PACE kesinlikle bir premium otomobil olsa da doğal olarak premium ve 'güzel' hisleri subjektif olduğundan dolayı hangisi daha iyi tartışılır. I-PACE daha fazla butonlu, daha geleneksel içi, elektrikli olmasına rağmen ızgaralı ve daha klasik görünen önü ile kesinlikle daha az deneysel. Elektrikli olduğu uzaktan anlaşılmıyor. Bu bazısı için artı, bazısı için eksi. Kesinlikle iç ve dış olarak Jaguar markasına yaraşır şekilde daha konvansiyonel.

Eksiler;

  • AC Şarj: Maalesef 7kW AC şarj desteği en büyük hayal kırıklığı idi bende. Premium bir arabada trifaz desteği olmalı. Hele bu batarya boyunda. Renault ZOE 22kW AC ile, Tesla 11-16-22kW ile şarj olabilirken bu 18kWh bataryalı BMW i3 gibi 7kW'da kaldı. Jaguar'ın CEO'su ve EV sorumlusu ile etkinlik sonrası yemekte birebir yaptığım sohbette bunu dillendirdim de. Savunmaları arabanın tüm uluslar için geliştirildiği, trifazın sadece Avrupa'da olduğu idi. Ama DC şarj altyapısı yeteri kadar gelişmemiş pazarlarda AC şarjın hızlı olması çok kritik. I-PACE ile İstanbul-Ankara trifaz şarj desteği olsa çok daha kolay olacakken şimdi DC şarj altyapısı gelişene kadar daha zor. 2018'den beklentilerim yazısında DC şarj altyapısının ciddi gelişmesini yazmıştım. Umarım I-PACE sonrası buna daha çok heves oluşur.
  • Verim?: I-PACE'in bataryası 90kWh. Bu günümüz için inanılmaz iyi bir değer. Üstelik 480km WLTP değerine de sahip ancak EPA beklentileri biraz korkutucu. Eğer 0.29cD sürtünme katsayısı ve 2100kg ağırlık sebebiyle araba Model X değerlerinde tüketiyorsa menzili tahminlerden çok daha fazla düşürebilir. EPA menzili olarak 385km  bekleniyor. Bu ort. tüketim olarak testte dahi 233Wh/km anlamına gelir. Kıyasen Model 3 uzun menzilli 75kWh batarya ile 506km EPA menziline sahip. Yani test ort. tüketimi 148Wh/km. Bu durumda Jaguar verimlilik konusunda mühendislik sınıfında kalarak boşuna 15kWh daha fazla batarya maliyetine girmiş olur. Bataryaların fiyatların önündeki en önemli kalem olduğunu düşünürsek çok ciddi bir soru işareti bu. İlk teslimler ve testlerden sonra verimlilik konusunda kafamızda soru işaretleri giderilecektir. Çünkü EPA veriminden çok daha verimli gerçek koşullarda kullanılan arabalar da var.
  • Tasarım: Artılara yazdığım gibi eksilere de yazıyorum. Tamamen şahsi tercih meselesi ancak ızgaralı dış görünüm, daha fazla tuşlu, daha eski yüzlü iç tasarım gerçek bir Tesla-sever'e göre değil.

Potansiyel Eksi;

  • Bildiğiniz gibi maalesef elektrikli araçlara MTV gelmesi gündemde. Vergi konusunda kafanızdaki her soru işaretini vergi videomdan çözebilirsiniz. Video'yu izlemiş konuya hakimler için; eğer I-PACE kısa süreli anlık gücüne göre geçer, garanti olsun diye verilen fiyatlar gibi %15 ÖTV ile geçer ise ruhsatında motor gücü 293kW yazacak. Bu güce göre de Motorlu Taşıt Vergisi yaklaşık 9000₺ tutuyor. Bununla ilgili bir açıklama yok, o yüzden şimdiden korkmaya gerek de yok. Muhtemelen tablo değişecektir ya da ÖTV %15 ödenmesine rağmen ruhsata sürekli güç yazılacaktır. Göreceğiz.

Genel olarak I-PACE hem gelişiyle, hem elektrikli araba yaygınlaştırma misyonumda 4. yılıma girmişken etrafta EV'lerin daha çok konuşulmasına katalizör olmasıyla hem de Dünya lansmanına katılma tecrübesi ile beni çok mutlu etti. Birkaç haftaya bütün Graz lansman tecrübemin vlogunu da sizlerle paylaşacağım ve Türkiye lansmanına kadar şimdilik I-PACE içeriğimiz bu kadar olacak.

Fiyatları gerçekten çok makul seviyelerde bence Türkiye için. Üstelik ikinci el Tesla fiyatlarının da sonunda makul seviyelere düşmesine de ön ayak olacaktır. Her yönüyle hoş geldi. Bahtı açık olsun. Türkiye lansman ve detaylı testlerinde görüşmek üzere...
Galeri;