Sıkı takipçilerin bilebileceği gibi 2015 yılının Kasım ayından beri tek aracım olarak yerli elektrikli otomobil DMA Basic'i kullanıyordum. DMA Blog'da ne olduğunu, nasıl olduğunu detaylı olarak okuyabilirsiniz ama kısaca; yerli elektrikli otomobil projesi kapsamında başlayan, Toyota Corolla'nın yerli teknoloji ile elektrikliye çevrilmiş hali DMA. Yerli elektrikli otomobil projesinde muhtelif sebeplerden arkasındaki devlet desteği çekilince yoluna kendi devam eden ve halen de bir şekilde yürüyen bir firma. Hiç duymadıysanız çok normal, kendilerini duyurma çabaları hiç yok. Ben bile tesadüfen taksilerinden birine bindiğimde ve daha sonra baş mühendisleri tarafından tanışmaya çağırıldığımda öğrendim. Geçtiğimiz gün ise ikinci elektrikli otomobilim 2014 model BMW i3'ü teslim aldım.

DMA Basic'i kiralık olarak tam 15 ay kullandım ve bu süre zarfında 48,000 tamamen elektrikli km yaptım. Sadece tek bir araç olan benim kullanımımla bile bu İstanbul trafiğine salınmamıs yaklaşık 5,5 ton CO2 ve satın alınmamış 3300 litre mazot demek!

DMA'yı Neden Bıraktım?

Güle Güle DMA, Hoşgeldin BMW i3
Esasında DMA'yı biraz DMA yüzünden bıraktım. Derindere Motorlu Araçlar hayatımda gördüğüm en iyi satış sonrası hizmet birimine sahip. Yaşadığım her türlü problemde en fazla 1 günde problemi çözdüler, o 1 günde bile beni araçsız bırakmadılar. Talihsiz bir kaza yaşadığımda aynı şekilde bir DMA ikame araç verdiler. Günün hangi saatinde ararsam arayayım meraklı sorularıma cevap verdiler. Başta Yalçın Tonyalı olmak üzere tüm ekibe buradan teşekkürü borç bilirim.

Ama kesin olarak bırakma kararımda DMA yönetiminin etkisi çok büyük oldu. DMA yönetimi garip bir şekilde emek harcanarak üretilmiş araçlarının otoparklarında yatmalarını istiyor. Çünkü izledikleri akıl ve mantık dışı politikayı başka şekilde açıklamak mümkün değil. Benim kullandığım DMA Basic için istenen kira bedeli, kurun bu derece artmasına ve benim bir yıldan uzun süredir müşteri olmama rağmen 575€ + KDV idi. Yeni modelleri DMA Plus'ın ise kira bedeli 1000€ + KDV(!). Hem de 36 ay kira taahhütü istiyorlar. Satın almak isterseniz ise DMA Basic kullanılmış olarak 100,000 TL, DMA Plus ise sıfır olarak 75,000$ civarında. Kendi argümanları 'bizim teknolojimizin fiyatı bu'. Evet, haklılar ama doğru fiyatlama çok önemli. Bu noktada elektrikli otomobil hariç başka araç kullanmamayı kafaya koymuş benim gibi meraklı deli bile bu fiyatları içine sindiremiyorsa kendilerine dönüp bakmaları gerek. Bir ürünün satması için ya ekonomik olarak mantıklı olması lazım,(vergi, yakıt ve bakım avantajları ile muadillerinden uzun vadede daha ekonomik olması) ki DMA bu fiyatlar ile değil, ya da teknolojisi ile sunduğu değer ile çok cazip gelip o fiyatı hak etmesi lazım. (Toyota Corollo'dan çevirme olması ve birçok eksiği ile maalesef o da değil) 

Türkiye'nin ilk ve tek elektrikli taksisi DMA!
DMA Plus 350km menzil, 22kW şarjı ile yeni kasa Corolla üzerine geliştirilen DMA.

Ayrıca aracın sahibi olduğum 15 ay boyunca DMA Plus'ı 2 günlüğüne test aracı olarak istedim, hiçbir şekilde alamadım. Arabayı bıraktığım gün yönetime bir de mail attım ama cevap tabii ki de alamadım. Kendilerine başarılar diliyorum, umarım ciddi çalışmalarla bir elektrikli otomobil markası çıkartabilirler. Keşke fiyatlarını mantıklı noktalara çekseler de halk içinden meraklı insanlar da bu arabaları kullansa, sokaklarda görünürlük artsa, pazar penetrasyonu ile bilinç artsa vs. İnatlarını kırmaları niyetiyle diyip mecburen yoluma devam ediyorum.

 

 

Neden BMW i3?

Test: Renault ZOE

DMA'yı aşağı yukarı 2 ay önce bıraktım ve o zamandan beri arabasızdım. Esas niyetim, eskisinin incelemesinde yazdığım gibi, yeni Renault ZOE ZE40'ı almaktı. Ama Avrupa'da Ocak ayından beri teslimleri süren yeni ZOE hakkında internette her ülkenin her dilden ne kadar kaynağı varsa emin olun çok yakından takip ettim, sonuç ise ZOE ile ilgili ciddi memnuniyetsizlik olduğu. İlk olarak teknolojik anlamda ZOE'nin gerçekten rakiplerinden çok geride olduğunu görüyorum. Diğer yeni Renault araçlara kıyasla bile kullanılan malzeme kalitesi Renault'nun en kötüsü. Çünkü Renault esasen hiçbir gelişim saglamayıp 2012 model olan bir arabaya yeni batarya taktı. Rakiplerinden Hyundai bile Ioniq ile fersahlarca ileride. Cep telefonu uygulamaları tamamen emanet, serverları o kadar yavaş ki şarj durumuna bakmak bile her zaman mümkün olamayabiliyor. Yeni 41kWh bataryalı bu ZOE'de kullanılan batarya kimyasının değişik olduğunu da öğrendik. Öyle ki, 22kW ile 380V trifaz kaynaklarda rahatça hızlı şarj edebileceğimizi düşünürken, hava sıcaklığına göre bu hızın çok değişebildiğini ve 22kW'a nadiren ulaşıldığını gördüm. Bu da en büyük avantajlardan birinin kaybı demekti. Bunun dışında ısıtmada da problemler yaşandığını bolca okudum. Yeni ZOE'nin Türkiye'ye gelişi de ertelendikçe ertelendi, Renault Türkiye'yi bolca sıkıştırmama rağmen yanıt alamadım. Bu arabanın fiyatı da Türkiye'de hemen hemen 130,000 lira olacak. Değmez diye düşündüm ve başta Türkiye'ye gelmeden Avrupa'dan ithalatını yapmayı düşünürken almaktan tamamen vazgeçtim.

Sonuç olarak en az 1,5 sene daha Tesla Model 3 Türkiye'ye gelemeyeceğine göre bir arabaya ihtiyacım vardı. Ama bunu yaparken kullanılmış bir Model S almak, ya da sıfır km 94Ah bataryalı yeni BMW i3 almak gibi birşey yapıp bütçemi çok aşırı zorlamak istemiyordum. Çok uzunca süren, her şeyi değerlendiren düşüncelerim sonrasında şöyle bir mantık kurdum;

  • Yeni ZOE menzili otoban kullanımında yaklaşık 250km. Ben 250km menzil ile de zaten sürekli elektrikli otomobil ile uzun yola gidemeyeceğim çünkü hızlı şarj yeni ZOE'de zaten yok.
  • 2014 model kullanılmış BMW i3'lerin fiyatları kaliteleri düşünüldüğünde oldukça kabul edilebilir mantıklı seviyelere indi, ancak menzilleri yaklaşık 120km.
  • Ama 120km bana şehir içinde zaten yeter. Şehirlerarası gideceğim zaman mevcut Türkiye şarj altyapısında (Teslam yoksa) mecburen birinden dizel araba ödünç alacağım.
  • O zaman neden ikinci el alıp sonrası için daha az değer kaybedecek ve fiyat performans olarak çok daha kaliteli olacak bir BMW i3 almayayım?

İşin Ekonomisi

Henüz sahipliğimin ikinci günündeyim ama BMW i3'ten çok memnunum. Eski yazılarımı bilen ya da beni tanıyanlar bilir zamanında BMW i3'e çok laf ettim ama şuan indiği fiyat ile olduğu arabayı kıyaslarsanız Türkiye'de i3 almak şuan gerçekten fırsat. Zaten hayat değişimi kabul etmekten ibaret değil mi? Sabit fikirliliğe hayır. Ben Borusan Oto ikinci elden gerçekten belki de 2014 modellerin en dolu opsiyonlu BMW i3'ünü 129,000 TL'ye aldım. İki yılın MTV, bakım ve yakıt tasarruflarını düşününce bu 2015 model bir Audi A3'ü 95,000-100,000TL gibi bir fiyata almakla hemen hemen aynı. Gerçekten i3'ün kalitesini düşününce, eğer elektrikli otomobilden anlıyorsanız, merakınız varsa fazlasıyla değerinin altında fiyatlar bunlar.

Ben menzili şehir içinde yettirmek için sadece evde park ettiğim yere bir priz çektirdim. Eve %1 ile bile gelsem sabah tam depo ile çıkıyorum, zaten işte de şarj imkanım var. Zorda kaldığım durumlarda ise BMW i3 Türkiye'de DC hızlı şarj destekleyen tek otomobil. İstanbul için Borusan Oto Avcılar, İstinye, Dolmabahçe ve Ataşehir'de 30dk'da sıfırdan %80'e kadar doldurabiliyorum. İnanın DMA'nın 4kW chargerı ile 1,5 seneye yakın dolaştıktan sonra DC şarjın hızına insan inanamıyor. Supercharger tecrübesi de inşallah nasip olur. Kısaca kazandıklarım;

  • Konfor: BMW i3'ün içi gerçekten çok iyi. Gerçek BMW kalitesi var. İç genişliği ve yola hakimiyeti de çok çok iyi. Dış ebat 2 serisi, iç genişlik 3 serisi, iç kalite ise 5 serisi gibi düşünebilirsiniz.
  • Performans: 85kW motorlu DMA ve Zoe'nin aksine BMW i3'ün motoru 125kW. Gerçek elektrikli otomobil ani hızlanmasını yaşayabiliyorsunuz. Olması gerektiği gibi. 0-100km/s hızlanması 7 saniye.
  • Teknoloji: BMW'nin cep telefonu uygulaması oldukça başarılı. Klima açma, kilitleme, şarj durumuna bakma gibi durumlar Borusan Oto tarafından Türkiye'de desteklenmiş ve gayet iyi çalışıyor. Üstelik benim aldığım araba en dolu otomobillerden biri. Tesla'daki Autopilot benzeri Sürüş Asistanı + var. Öndeki kamera ile aktif hız sabitleme yapabiliyorum. Araçta Harman Kardon ses sistemi, ısı pompası, koltuk ısıtma, açılır cam tavan vs. de var.
  • Görünüm: Başlarda i3'ün görünümünü hiç beğenmesem de esasında şuan sahip olabileceğiniz en uygun fiyatlı egzotik araba bu. Karbonfiber gövde yapısı, değişik oranları ile yolda gerçekten dikkat çekiyor.

Kaybettiğim ise sadece menzil. DMA Basic ile ortalama 200km gidiyordum. . Yeni ZOE ile ortalama 250km gidecektim. BMW i3 ile de ortalama 115km gideceğim. Üstelik çok daha lüks ve kaliteli bu araba için ödediğim kredi taksidi DMA'ya ödediğim kiradan çok az daha yüksek, karşılığında da araba sahibi oluyorum.

Bundan Sonra?

Sonrası için plan yaklaşık 20-24 ay boyunca BMW i3 kullanıp sonunda Tesla Model 3'e kavuşmak. Serüvenimi siteden takipte kalabilirsiniz. Yeni projelerimizi, Tesla ve diğer elektrikli otomobil sahipleri ile buluşmalarımızı da yakında açıklayacağız. Türkiye'de elektrikli ulaşıma bir an önce geçip çağı, dünyayı yakalayabilmek niyeti ile!