Tesla Motors CEO'su Elon Musk Pazar akşamı uzun süredir beklenen, Autopilot geliştirilmesi ile ilgili blogunu bir basın toplantısı sonrası yayınladı.

Basın toplantısında Musk verilerin şimdiden Autopilot kullanımında kaza ihtimalini normal sürücülere kıyasla %50 azalttığını gösterdiğini ve yeni versiyon ile güvenlilikte 3 kat artış beklediğini söyledi.

Ancak yine de 'mükemmel güvenlik' diye bir şeyin mümkün olmadığını, yaptıklarının kaza ihtimalini azaltarak can kurtarmak olduğunu ekledi. Geçtiğimiz Mayıs ayında Florida'da Autopilot kullanımı sırasında feci bir ölüm gerçekleşmişti. Buna rağmen Musk bugüne kadar Autopilot açıkken sürülen 320 milyon km'de bir ölüm gerçekleştiğini ve ABD'de 143 milyon km'de bir ölüm gerçekleştiği istatistiğini paylaştı. Bugünlerde Tesla filosu günde 2,5 milyon km veri kazanıp filonun öğrendiklerini her gün geliştiriyor. Filoya her gün katılan yeni bilgiler Musk'a göre güvenliği 3 kat artıracak.

Elon'ın Autopilot ile ilgili kaleme aldığı bloguun tam çevirisini okuyabilirsiniz;

Aşağıda açıklandığı gibi yazılımımızın 8. versiyonunda onlarca yeni geliştirme olsa da Autopilot'a en önemli gelişme arabada bulunan radar ile ileri seviye sinyal işleme kullanılarak dünyanın bir resminin yaratılması ile sağlanacak. Autopilot donanımının bir parçası olarak radar arabalarımıza Ekim 2014'te eklenmişti ancak amacı sadece birincil kamera ve resim işleme sistemine destek olması idi. Dikkatli değerlendirme sonrası kameradan görsel tanımlama onayı almadan artık birincil kontrol sensörü olarak radarın kullanılabileceğine karar verdik. Bu genel kanının aksine hiç kolay olmayan bir şey çünkü dünya radardan çok değişik gözüküyor. O dalga boyunun fotonları sisin, yağmurun, karın, çamurun içinden çok rahat geçiyor ama metal ayna gibi yansıyor. Radar insanları görebiliyor ama kısmen şeffaf görünüyorlar. Tahtadan ya da boyalı plastikten yapılma bir şey insan gözüne opak olsa da radar için neredeyse cam kadar şeffaf. Diğer bir yandan çanak yüzeyli herhangi bir metal yansıtıcı olmakla kalmayıp yansıtılan sinyali gerçek boyunun kat be kat üstüne çıkarıyor. Yola atılmış bir gazlı içecek kutusu alt tarafı size bakacak şekilde duruyorsa çok büyük ve tehlikeli bir obje olarak algılanabilir, ama kesinlikle frenlere asılmak istemezsiniz. Bu yüzden arabayı durdurmak için radarı kullanmakta en büyük problem yanlış alarmları önlemek. Büyük ve katı bir şeye çarpmak üzere iseniz frenlere asılmak bayağı kritik, ama bir kutu içeceğin üzerinden geçmek üzere iseniz değil. Çok fazla gereksiz frenleme durumu içinde bulunmak en iyi ihtimalle rahatsızlık verip en kötü ihtimalle kırıma sebep verebilir. Bu sorunu çözmenin ilk adımı daha detaylı nokta bulutları elde etmek. 8.0 yazılımı aynı donanım ile obje başına 6 kat daha fazla radar objesine erişim sağlayıp obje başına çok daha fazla bilgi veriyor.  İkinci adım bu saniyenin onda birinde bir alınan radar görüntülerini alıp dünyanın 3 boyutlu bir resmine çevirmek. Tek kareden bir objenin hareket halinde olup olmadığını ya da bir yansımanın suni olup olmadığını anlamak güç. Birkaç devamlı kareyi aracın bilinen rotası ve hızına göre kıyaslayarak araba bir şeyin gerçek olup olmadığını ayırt edebilip çarpışma olasılığını ölçebiliyor. Üçüncü adım çok daha zor. Bir otoban tabelası arabanın üzerinde kaldığında ya da bir battı çıktıya girerken rota genelde çarpışmaya gidiyor gibi gözüküyor. Navigasyon verisi veya GPS'in yükseklik bilgisi arabanın objenin altından geçip geçmeyeceğini bilmeye yetmiyor. Araba yaklaşıp yol eğimi başladığında da fren yapmak için çok geç oluyor. İşte burada filo öğrenimi kullanışlı hale geliyor. İlk başta araba filosu tabelaların, köprülerin ve diğer sabit objelerin yerini not etmek hariç hiçbir harekette bulunmayarak dünyanın radara uygun haritasını çıkartacak. Arabadaki bilgisayar da sessizce normalde fren uygulayacağı yeri sürücünün yaptığı ile kıyaslayıp Tesla veritabanına yükleyecek. Eğer birkaç araba radarda algılanan bir objenin altında Autopilot açık ya da değilken güvenli bir şekilde geçerse o obje coğrafi işaretlenmiş beyaz listeye alınacak. Veri yanlış frenleme olaylarının nadir olacağını gösterdiğinde araba radarı kullanarak hafif frenleme yapmalara kamera ilerideki objeyi tanımasa bile başlayacak. Sistemin kendine güveni arttıkça çarpışmadan %99.9 emin olduğu durumlarda fren gücü artarak tam gücüne ulaşacak. Bu her türlü çarpışmayı her zaman engellemeyebilir ama çarpışma hızı ciddi bir şekilde azaltılıp aracın içindekilere zarar gelmemesini sağlayacak seviyeye çekilebilir. Bunu radarın her türlü görsel anlaşılmazlık içinden görebileceği gerçeği ile birleştirdiğimizde sıfır görüş şartları olan bir durumda bir UFO otobana inse bile araba doğru zamanda ve yerde frenleri uygulayacaktır. Bir adım öteye daha gidersek bir Tesla öndeki arabanın altından -radar sinyalini sektirerek sinyalin radar darbesi imzası ve foton uçuş zamanını sinyali ayırt etmek için kullanarak - hem görüntüye hem radara opak olan bir arabayı takip ederken de frenleyebilecek. Yoğun siste öndeki araba UFO'ya çarpabilir ama Tesla çarpmayacak.

Autopilot Sürüm Notları;

  • Trafiğe Duyarlı Hız Sabitleme (TACC) maksimum frenleme oranı ve gecikme 5 kat artırıldı.
  • Artık radar echo kullanılarak öndeki iki arabaya kadar kontrol sağlanabiliyor, diğer türlü fark etmesi imkansız olacak ani fren durumlarına tepki süresi iyileştirilmiş oluyor.
  • 8.0'da sinyal açıksa ve 8.1'de navigasyonda rotada ise otobandan otomatik çıkılacak. İlk başta sadece Amerika Birleşik Devletlerinde aktif.
  • Şerit kenarına daha yakın giden yavaş bir araba sollanırken araba kendi şeridini ortalayamamış araca göre kendini düzeltip ayarlıyor.
  • Arayüz alarmları çok daha öne çıkarıldı, ön panelde beyaz sınırlar yanıp sönecek.
  • Öndeki arabanın sinyalini kullanarak öne atlama tespiti.
  • Avrupa'da sağdan sollama durumunun ihtimali azaltıldı.
  • Otomatik şerit değişimi müsaitliği artırıldı.
  • Kullanıcı uyarıları yok sayarsa araba otomatik direksiyon özelliğini vites 'Park'a tekrar alınana kadar aktif etmeyecek.
  • Acil durumlarda otomatik fren artık sürücü frenini artıracak.
  • Normal sürüş modunda araba yoldan çıkmak üzere ise veya otomatik direksiyon devre dışı bırakıldığından beri direksiyonda bir hareket algılanmamışsa sürücü uyarılacak.
  • Daha fazla veri toplanması ile çarpışmayı engellemek için çarpışma ihtimali eğer ~%100 ise otomatik direksiyon devreye alınacak. 
  • Viraja göre hız adaptasyonu artık filo öğrenimi kullanıyor.
  • Kendi maddesine değmeyecek yaklaşık 200 küçük geliştirme.