Tesla Model S'in en çok ilgi çeken ve 'gelecekten gelme' özelliklerinden birisi şüphesiz Autopilot. Autopilot aslında bir dizi özelliğin paket adı. Bu özellikler arasında çarpışma engelleme, otomatik direksiyon, trafiğe duyarlı hız sabitleme, otomatik park vb. güvenlik ve sürücü destek özellikleri var.

İstanbul'da Autopilot videosunu izleyin...

Sistemin çalışmaya başlamasından beri geçen 1 yıl kadar gibi bir sürede Autopilot güvenliği konusunda hiçbir şikayet ya da soru işareti çıkmış olmasa da, Tesla'ya Autopilot sistemi hakkında Amerikan Ulusal Trafik Güvenliği Kurumu NHTSA'in başlattığı bir araştırma sonrası geçen ay Autopilot ile ölümlü bir kaza yaşandığını öğrendik.

Kaza 7 Mayıs 2016 tarihinde ABD'nin Ohio kentinde meydana geldi. Tesla ve elektrikli otomobil çevrelerinde çok aktif olan Joshua Brown'ın 2015 model Tesla Model S'i Autopilot aktif bir şekilde US 27A yolunda batı yönünde ilerlerken, karşı yönden gelen bir tır sola dönüş yaparak karşıdaki sokağa giriyordu. Tır'ın tamamı henüz sokağa girmemişti ki, Joshua Brown'ın Model S'i, henüz arka dorsesi sokağa girmemiş tırın altına yaklaşık 100km/s hız ile girdi. Tır altında çarpışma koruyucu yan panel bulunmadığından ötürü Model S'in çarpışmayı emen kaporta, kafes kısmı tırın altına çarpmadan girdi ve dorse ile çarpışma direkt cam seviyesinde meydana geldi, yani çarpışmanın şiddeti hiçbir şekilde emilemedi, güvenlik önlemlerinin hiçbiri çalışmadı. Sonucunda Model S'in tavanı olduğu gibi söküldü ve Joshua Brown olay yerinde feci şekilde can verdi. Model S üstü olmayan bir şekilde 400m daha devam edip ileride bir telefon direğine çarparak durdu. Tırın sürücüsü Model S sürücüsünün arabada film izlediğini - elinde hiçbir kanıt olmadan -  belirtmiş olsa da Model S ekranında video oynatmak imkansız. Sürücü araba telefon direğine çarpıp durduğunda hala filmin sesinin duyulduğunu söylese de Joshua Brown'ın dinlediği belki de bir e-kitaptı.

Tesla'dan Açıklama

Tesla yaptığı açıklamalarda Tesla ve elektrikli otomobil çevrelerinde iyi bilinen, ve bir dost olarak tanımladıkları Joshua Brown'ın ölümüne çok üzüldüklerini, güneşin karşıdan vurması sonucu tırın beyaz dorsesini Autopilot kameralarının da, Joshua'nın da görmediklerini belirtti. CEO Elon Musk ise Twitter üzerinden gelen kamera görmediyse radar neden görmedi sorusuna "Radar yukarıda kalan objeleri yukarıda kalan tabelalarda yanlış yere fren yapmamak için görmezden geliyor" cevabını verdi.

 

Aynı zamanda Tesla dünyada ölümcül bir kazanın 100 milyon km'de bir yaşandığını ve Autopilot ile bugüne kadar sürülen kümülatif 210 milyon km'de bunun ilk ölümcül kaza olduğunu belirtti. Üstüne de NHTSA'in başlattığı incelemenin sadece sistemin beklentiye uygun çalışıp calışmadığını ölçen bir ön inceleme olduğunu hatırlattı. Aynı zamanda Autopilot'ın arabada başlangıç olarak kapalı olduğunu, sistemin beta aşamasında olduğunu ve Autopilot açıkken de sorumluluğun tamamen sürücüde olduğunu yani sürücünün her koşulda dikkat etmesi gerektiğini ekledi.

Haberin ardından Tesla Motors hisseleri %6 değer kaybetse de kapanış sonrası tekrar %2'lik bir yükselişe geçti.

1 Ay Önce Autopilot'ın Çarpışmadan Önleme Videosu Paylaşmıştı

Joshua Brown kazadan yaklaşık bir ay önce Tesla forumlarında Autopilot kullanırken bakmadan önüne atlayan bir vince çarpmaktan Autopilot'ın onu nasıl kurtardığını paylaşmıştı. Yorumlarda ise birkaç defa böyle arada sıkışacak duruma geldiğini ve Autopilot'ın onu kurtardığını yazmıştı.


Bu kayıp gerçekten çok feci ve acıklı olsa da suçun Autopilot'ta olup olmadığını ilerleyen günlerde inceleme sonrası anlayacağız.