Bu hafta A.B.D.'nin Detroit kentinde gerçekleşen NAIAS'da((North American International Autoshow)) BMW i3 ile ilgili daha önce dedikoduları çıkan menzil artı...

Bu hafta A.B.D.'nin Detroit kentinde gerçekleşen NAIAS'da BMW i3 ile ilgili daha önce dedikoduları çıkan menzil artışı resmi ağızdan onandı.

BMW AG yönetim kurulu üyesi Ian Robertson sene sonunda satışı başlanacak 2017 model yılı BMW i3'lerde yeni nesil geliştirilmiş lithium-ion bataryaların kullanılacağını belirtip menzilin "ciddi miktarda" artacağını onayladı. Robertson henüz ellerinde yeni batarya ile yapılan testler sonrası bir rakam olmasa da %50 civarında bir menzil artışı beklendiğini söyledi.

BMW i3 gerçek kullanımı hemen hemen yansıtan ABD EPA testi rakamlarına göre tek şarj ile 130km gidebiliyor. Avrupa'nın kullandığı ve gerçek kullanımın çok üzerinde rakamlar veren NEDC testine ve ülkemizde resmi satıcı Borusan Otomotiv'e göre ise bu rakam strong>160km</strong></a. Tesla'da yaptığımız gibi EPA rakamını doğru kabul edersek %50'lik bir artış BMW i3'ü tek şarj ile gerçek günlük kullanımda 195km yol kat edebilecek bir elektrikli otomobile dönüştürür.

Sitemiz üyesi olup Türkiye'de BMW i3 kullanan Raşit Bey İstanbul şartlarındaki tüketim ile menzil değerlerini paylaşırsa EPA veya NEDC/Borusan rakamlarından daha mantıklı bir çıkarım yapabiliriz.

Chevrolet Bolt ve Tesla Model 3 Etkisi?

Chevrolet Bolt2016'nın elektrikli arabalar için önemli bir yıl olacağını neredeyse artık her yazımda belirtiyorum. Daha yılın ilk ayından, sene sonu çıkıp 37,500$ fiyatı ile 320km menzile sahip olacak, kitlelere hitap edecek ilk elektrikli otomobil Chevrolet Bolt tanıtıldı. Tesla'nın "Gizli Ana Planının" parçası olan kitlelerin elektrikli otomobili Tesla Model 3 de Mart ayında tanıtılıp 2017 sonunda teslimlere başlayacak. BMW'nin bu hamlesi buna bir cevap olabilir mi?
2016 CES Fuarında tanıtılan elektrikli otomobiller için tıklayın
Model 3 ve Bolt'un en az 320km menzillere sahip olacağını düşünürsek yeni 200km menzilli i3'ü ile, bahsi geçen iki arabadan daha pahalı BMW'nin pazarda ne kadar söz sahibi olabileceği merak konusu.

Benim şahsi görüşüm BMW'nin i3 ile hiçbir zaman samimi olmadığı. REX versiyonu adı altında içten yanmalı motor ile bataryayı şarj eden bir "menzil uzatan versiyonu olması", şasinin çok daha fazla batarya yerleştirme potansiyeli yerine en baştan REX'i mümkün kılacak içten yanmalı motoru yerleştirmeye uygun planlanmış olması, BMW i3 müşterilerinin %80'inden fazlasının yeni BMW müşterisi olması gibi veriler bu tezimi destekler yönde.

Ancak diğer yandan BMW i3, mühendisliği çok ilgi çeken bir otomobil. Kullanılan malzemenin yeni kompozit malzeme olması ile ağırlıktan müthiş tasarruf, batarya soğutma tekniği, üretim teknikleri vb. teknolojilerin adeta gelecek nesiller için test platformu gibi daha önce görülmemiş şeyler olması da i3'ü ilgi çekici yapıyor.

BMW'nin i3 ile bulunduğu elektrikli otomobil pazarındaki iddiasını ilerideki hamleleri ile göreceğiz. Ancak Alman devleri arasında dedike şasili bir elektrikli otomobili bulunan tek marka olması da yiğidi öldürüp hakkını vermeyi bana hatırlatıyor.

Toplamda 30,000 Üzeri Satış

BMW i3 2013 yılı sonunda, 2014 model yılı olarak piyasaya sürüldü ve bugüne kadar 30,000 adetten fazla sattı. Ülkemizde de 2016 model yılı BMW i3 47,980€ anahtar teslim fiyattan satılıyor. İçten yanmalı 650cc'lik motorun bataryayı şarj ettiği REX modelinde ise %45 ÖTV devreye girdiğinden Borusan Otomotiv fiyatını listelemiş değil.  i3 125kW güç üreten motoru ile 0-100km/s hızlanmasını 7.2 saniyede gerçekleştirebiliyor.