Tesla, elektrikli otomobillere olan talebin düşüş yaşamasına rağmen kar marjını yükseltmeyi sürdürüyor. Üretici özellikle yeterli EV satışı olmayan markalar ile yaptığı iş birlikleri sayesinde sadece geçtiğimiz yıl 1.79 milyar dolar gelir elde etmeyi başardı.

Automotive News Europe'un haberine göre ise Amerikalı EV üreticisi, 2009 yılından beri gerçekleştirdiği bu iş birliklerinden tam 9 milyar dolar gelir elde etmiş halde. Peki ama Tesla bunu nasıl yapıyor?

"Regulatory Credit" Nedir?

Aslında bu terimi tam olarak Türkçe hale getirmek güç. Fakat bunu hükümetlerin, otomobil üreticilerine verdiği "kredi notu" olarak değerlendirmek mümkün. Son yıllarda emisyonlara karşı açılan savaşın bir yan ürünü diyebiliriz.

Tesla Model 3 makyaj (Kuzey Amerika versiyonu)

Amerika, Avrupa ve Çin gibi dev ülkelerdeki üreticiler filolarındaki emisyon verileri baz alınarak bazı kredi notlarına ulaşıyor. Belli bir notun altında kalmamak ve ceza almamak adına sıfır emisyonlu otomobil üretimini artırmak zorunda kalabiliyorsunuz.

Ya da bir diğer yolu izleyerek "fazla kredisi" olan üreticilerden bunları satın alabiliyorsunuz.

Tabii sadece elektrikli otomobil üreten Tesla için bu durum sorun değil. Tamamen sıfır emisyonlu bir filoya sahip olan üretici, sadece tek başına diğer üreticilere yetecek kadar krediye sahip. 2009 yılından beri de bu durumu gerçek bir gelir kapısı haline çevirmiş durumda.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck

Volkswagen, General Motors, Honda, Jaguar Land Rover gibi pek çok üretici "regulatory credit" notlarına erişebilmek adına Tesla'dan kredi satın aldı. Hatta Stellantis'in, 2019 - 2021 yılları arasında Tesla'dan tam 2 milyar dolarlık kredi satın aldığı biliniyor.

Yani yeterince EV üretemeyen, Tesla'nın kapısını çalıyor.

Madalyonun Öteki Yüzü

Tabii ki yeni emisyon kısıtlamaları Tesla'yı ihya ettiği gibi, canını da yakmaya başladı. Hayatı filme konu olan ünlü yatırımcı Michael Burry, yıllar evvel Tesla'nın bu planlamasını "uyarı bayrağı" olarak nitelendirmişti. Üreticilerin yavaş yavaş filolarını elektriklendiriyor olması, Tesla'nın "regulatory credit" gelirlerini de düşürüyor.

Örneğin bu yıl sadece 1.58 milyar dolarlık satış gerçekleştirebilen Tesla, 2021 yılında yüzde 7 oranında daha fazla gelir elde etmişti.

Tesla CFO'su Zachary Kirkhorn ise 2020 yılında verdiği röportajda Tesla'nın gelirlerinin ve iş şemasının sadece bu gelirlerden ibaret olmadığını ve bu gelirlerin "sürdürülebilir" olmadığını belirtmişti.

Yine de Tesla bu satışlar sayesinde iyice dalgalanmaya başlayan sektörde gemisinin su almasına engel olabiliyor.