Elektrikli otomobiller artık hayatımızın olmazsa olmaz parçalarından. Fakat hala devam eden geçiş sürecinde kafaları karıştırabilecek durumlar olabiliyor. Yeni yazı dizimiz "Sıkça Sorulan Sorular'da" bizler, sizin yönelttiğiniz sorulara cevap arayacağız. İlk bölümde de ağızlardan düşmeyen WLTP standartlarının detaylarını sizlerle paylaşıyoruz.

WLTP Nedir?

AB emisyon yasaları çerçevesinde geliştirilen bazı sürüş döngü sistemleri bulunuyor. Bu döngülerin amacı ise temelde sadece otomobillerin ne kadar yakıt yaktıklarını ve bunun sonucunda ne kadar çok egzoz emisyonuna sahip olduklarını anlayabilmek.

Bu döngülerin en yenisi ve en gelişmişi ise WLTP adı verilen döngü sistemi. WLTP: “Dünya Çapında Uyumlu Hafif Araç Test Prosedürü” anlamına geliyor. Bundan önce ise New European Driving Cycle yani NEDC kullanılıyordu. Bu yazımızda sizlere WLTP’nin ne olduğunu ve bir önceki NEDC sürüş döngüsüne göre farklılıklarının neler olduğundan bahsedeceğim.

tesla-long-range-tahrik

NEDC sürüş döngüsü 1970’lerin başında tasarlandığı için, günümüzde üretilen otomobillerle ilgili kesin ve doğru sonuçlar veremediği anlaşılınca hem otomobil üreticilerine kolaylık sağlaması hem de AB emisyon yasalarına daha uyumlu olması için yeni bir test prosedürü ihtiyacı doğmuş oldu. Ayrıca NEDC sürüş döngüsü sisteminin sonuçları oldukça eleştiriliyordu çünkü bu sonuçlar genelde, gerçek yakıt tüketiminden oldukça uzak sonuçları. İşte WLTP sürüş döngüsü bu ihtiyaç doğrultusunda geliştirildi ve 2017’den beri otomobil endüstrisi emisyon testlerini WLTP standartlarına göre yapıyor.

Peki WLTP hangi açılardan gelişmiş bir döngü ve NEDC ile temel farklılıkları neler?

Bir otomobilin yakıt tüketimi üreticinin vurguladığı değerlerden farklı olabilir. Mesela sürüş profiliniz, yoğun bir trafikte mi yoksa bir otobanda mı olduğunuz gibi değişkenler, otomobilinizin yakıt tüketimini oldukça etkileyebilir. İşte bu gibi farklılıkları hesaba atmak amacıyla geliştirilen WLTP döngü sistemi 2017 1 Eylül’den itibaren NEDC’nin yerini aldı ve hala kullanılıyor. WLTP’de yakıt tüketimiyle ilgili yapılan testler ise oldukça dinamik ve farklı.

Bir araç ne kadar yakıt tüketir?

WLTP’nin yanıtladığı soru tam olarak bu. Ve bunu soruyu cevaplarken bir önceki sürüş döngüsü NEDC’nin aksine oldukça dinamik değişkenler kullanıyor. WLTP test prosedüründe, daha fazla ara hızlanma ve frenleme bulunuyor. Ayrıca ağırlık, aerodinamik gibi unsurlarda hesaba katılıyor. Tüm bunların nedeni ise daha gerçekçi bir sürüş ortamında, daha gerçekçi sonuçlar elde edebilmek.

LG Chem Bataryası ve Volkswagen anlaşması

WTLP sürüş döngüsünde, dünyanın dört bir yanından toplanan sürüş verileri, günlük sürüş profillerini daha iyi özetleyebiliyor. Aynı zamanda test farklı ortalama hızlara sahip dört bölümden oluşuyor.

Düşük, orta, yüksek ve ekstra yüksek hız

Her bölümde, çeşitli sürüş aşamaları test ediliyor ve frenlemeler, ani hızlanmalar gibi hareketler içeren bu bölümler aracın gerçek yakıt tüketiminin ortaya çıkmasında yardımcı oluyor. Bu dört aşama hem otomobilinin en az yakıt harcadığı “ekonomik modda” hem de “en fazla yakıt harcadığı” sport gibi modlarda yapılıyor.

Peki temelde NEDC ile farkı ne?

  • WLTP sürüş döngüsü, teorik bir sürüşten ziyade, gerçekçi bir sürüş ortamı sunuyor.
  • NEDC sürüş döngü sistemi 20 dakikayı kapsarken, WLTP 30 dakika sürüyor.
  • NEDC sürüş döngüsünde otomobilin sadece 11 kilometre yol aldığı düşünülüp, ona göre hesaplamalar yapılırken, WLTP sürüş döngüsünde 23.25 kilometrelik bir mesafede test yapılıyor.
  • Ortalama hız NEDC sürüş döngüsüne 34 km/sa iken, WLTP’de 46.5 km/sa’te çıkartılıyor.
  • NEDC test prosedüründe maksimum hız 120 km/sa olarak belirlenirken, WLTP’de 131 km/sa olarak belirleniyor.
  • NEDC’de test ortamı 20 ila 30 C dereceleri arasındayken, WTLP’de 23 C derecede gerçekleştiriliyor.
  • NEDC sürüş döngüsünde isteğe bağlı olan donanımların araç üzerindeki yakıt tüketimi etkisi dikkate alınmazken WLTP’de alınıyor.
  • NEDC sürüş döngüsünde her araç için sabit vites değiştirme oranları hesaba katılırken, WLTP’de her araç için farklı vites değiştirme oranları kullanılıyor.

İşin elektrikli kısmı

Fark ettiyseniz WLTP’nin en büyük farkı daha gerçekçi bir sürüş ortamı sunup, otomobillerin yakıt tüketimini ona göre hesaplaması.

WLTP döngüsü oldukça gerçekçi sürüş değerleri içerdiğinden, elektrikli otomobillerin menzilleri de bu sürüş döngüsündeki parametreler kullanılarak hesaplanıyor. Böylece daha gerçekçi bir ortamda test edilen elektrikli otomobiller, üreticilerin vaat ettikleri menzilleri, tüketiciye olabilecek en yakın halde sağlamayı amaçlıyor.