Özellikle artan akaryakıt fiyatları sebebiyle birçok kişi elektrikli otomobillere yönelmeye başladı. Ayrıca otomobil üreticilerinin de yavaş yavaş içten yanmalı motorları ürün gamlarından çıkarması da elektrikli geleceğe bizleri yavaş yavaş hazırlıyor. Bu yazımızda sizlere şu anda elektrikli bir otomobil satın aldığınızda her yıl ne kadar masrafınız olacağını aktaracağız. Bu yazı için iki otomobil seçtik. İlk olarak onları tanıyalım:

  • Hyundai Kona Electric 100 kW 
  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC

Trafik Sigortası

İlk olarak zorunlu trafik sigortasından başlayalım. Zorunlu trafik sigortası sayesinde kaza esnasında karşı tarafa verdiğiniz hasar sigorta tarafından karşılanıyor. Bu sayede olası bir kaza durumunda karşı tarafı güvence altına olmuş oluyorsunuz. Bu sigortanın trafiğe çıkan her araç tarafından yapılması gerekiyor ve modelden modele değişiyor.

2022 yılı zorunlu trafik sigortaları için araştırma yaptığımızda her iki aracın da aynı ücrette trafik sigortasına para ödeyeceğini öğrendik. Yaptığımız araştırmaya göre her iki araç için de ortalama 3.000 ₺’lik bir sigorta gideriniz olacak.

MTV

Her ne kadar MTV (Motorlu Taşıtlar Vergisi) içten yanmalı otomobiller için olsa da elektrikli otomobillerin de belli bir miktarda para ödemesi gerekiyor. Devlet tarafından her sene yayınlanan verilere göre iki aracın MTV’si şu şekilde:

  • Hyundai Kona Electric - 1.212,8 ₺
  • Mercedes-Benz EQS - 15.658,4 ₺

Galeri: 2021 Hyundai Kona Electric

Kasko

Şimdi de gelelim en can alıcı noktaya. Bildiğiniz gibi trafik sigortası kaza sırasında zarar vereceğiniz kişileri güvence altına alabilmek için yaptırılıyor. Kasko ise kaza anında ya da diğer durumlarda aracınızdaki hasarın karşılanmasını sağlıyor ve cebinizden büyük paralar çıkmıyor.

Ancak son artan kurlar ve artan parça fiyatları sebebiyle kasko fiyatlarında büyük oranda artışlar meydana geldi. Eskiden yapılan kaskoların aksine 4-5 katı pahalı ücretler talep eden sigorta şirketleri, birçok kişiyi kasko yaptırmaktan vazgeçiriyor. Son yaptığımız araştırmaya göre iki aracımızın ortalama kasko fiyatları şu şekilde:

  • Hyundai Kona Electric – 24.000 ₺
  • Mercedes-Benz EQS – 120.000₺

Her ne kadar kasko fiyatları pahalı olsa da araçların fiyatlarının da pahalı olması bu durumu büyük oranda etkiliyor. Örnek olarak EQS aracımızın yaklaşık 5.300.000 liralık büyük bir kasko değeri bulunuyor. Bu durum sigorta şirketlerini 100.000 liralar civarında kasko ücreti istemesine sebep oluyor. Eğer fiyatlar böyle giderse elektrikli otomobil sahipleri araçlarını satıp içten yanmalı modellere geçebilir.

Galeri: 2022 Mercedes-Benz EQS

Şarj Maliyetleri

Her ne kadar yukarıda fiyatların içten yanmalı modellere göre pahalılığından bahsetsek de şarj maliyetleri diğer kalemlerin aksine elektrikli araçları ön plana çıkarıyor. Özellikle artan akaryakıt fiyatlarıyla birlikte içten yanmalı birçok otomobilin deposu 1.500 ₺ civarında dolmaya başladı. Bu da birçok kişiyi elektrikli otomobillere yönlendirdi.

Son günlerde elektrik fiyatlarında artışlar gerçekleşse de yaptığımız hesaplamada hızlı şarjı (DC) baz almadık. Aracınızı AC ile şarj ettiğinizi varsaydık ve ona göre bir hesaplama yaptık. Her yıl ortalama 15.000 km gittiğinizi düşünürsek karşımıza bu fiyatlar çıkıyor:

  • Hyundai Kona Electric – 9.450₺
  • Mercedes-Benz EQS – 8.050₺

Fiyatlara baktığımızda 15.000 kilometre gibi yüksek bir kilometre için uygun olduğunu söyleyebiliriz. Son zamanlardaki akaryakıt fiyatlarıyla aynı hesaplamaları yaptığımızda bu fiyatları 3-4 katı olduğunu söyleyebiliriz.

Yıllık toplam maliyet ne kadar?

Şimdi de gelelim asıl soruya. 1 yıl içerisinde MTV, trafik sigortası, kasko ve şarj maliyetlerini kattığımızda ne kadar para ödüyoruz? İlk olarak uygun fiyatlı modelimiz Kona’dan başlayalım. Hesaplarımıza göre Hyundai Kona Electric kullanıcıları bir yılda ortalama 37.500 ₺ para ödüyor.

Pahalı modelimiz Mercedes-Benz EQS’e geldiğimizde ise bu durum Kona’ya göre büyük oranda değişiyor. Aldığımız fiyat bilgilerine EQS’in kullanıcılarına bir yıllık maliyeti ortalama 146.500 ₺. Peki, sizin düşünceleriniz neler? Sizce elektrikli otomobillerin 1 yıllık masrafları içten yanmalı otomobillere göre daha fazla mı?