Bugün itibarı ile Rusya ve Ukrayna arasındaki savaş resmen başladı. ABD Başkan Joe Biden, Rus ekonomisini hedef alan yeni yaptırımları uygulamaya alırken, Avrupa ve Asya'daki otomobil üreticileri ve parça tedarikçileri de dahil olmak üzere otomobil endüstrisinin geleceği bir hayli merak konusu oldu. Bu kriz, sektörü sandığımızdan çok daha kötü etkileyebilir...

Rusya, dünya çapında otomobil üretiminde kullanılan paladyum ve nikel de dahil olmak üzere önemli metaller minvalinde dünyanın en büyük tedarikçilerinden biri konumunda. Üstelik sadece bununla da sınırlı değil, ülke, Stellantis, Volkswagen ve Toyota gibi yabancı üreticilerin sahip olduğu tesislere de ev sahipliği yapıyor. Elimizdeki bilgilere göre, Rus yapımı araçlarda kullanılan parçaların en az dörtte biri yurt dışından geliyor. Yani bir sonraki yaptırımlar, araç üretimini tamamen kesecek noktaya getirebilir.

kettlemen-supercharger

Haberimizin başında paladyumun ve lityum iyon pillerde kullanılan nikelin öneminden bahsetmiştik. Kulislerde konuşulanlara göre, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, paladyum kaynaklarını keserek Batı'ya misilleme yapabilir. Kısasa kısas diyebileceğimiz bir sistem yani. Bu durumda otomobil üreticileri alternatif tedarikler bulmak zorunda kalabilirler. Ya da... İçten yanmalı motorlu araçlar üretemeyebilirler.

Güney Afrika ve Zimbabve'nin paladyum üretme konusunda oldukça iyi bir seviyede olduğunu belirtmeliyiz. Henüz kriz başlamadan bile fiyatlar yükselişteyken, önümüzdeki süreç ne getirecek bunları yaşayıp göreceğiz. Aralık ayı ortasında, paladyum, ons başına 1.600 dolara kadar düşüş göstermişti. Çarşamba günü ise tam 2.400 doların üzerine çıktığına şahit olmuştuk. Bütün bu artışlar, en az 200 dolarlık ekstra maliyet demek ve bu fiyat, her saniye daha da yükseliyor.

Otomobil üreticileri artık bir karar vermek zorundalar. Nikel üretimi ve tedariki konusunda sıkıntılar artmaya başlarsa, fiyatlar da otomatik olarak yükselişe geçecektir. Ayrıca elektrikli araçlarda kullanılan pillerin üretiminin de yavaşlaması söz konusu. Bu durum bilhassa Biden yönetiminin otomotiv minvalinde en önemli hedefli olarak nitelendirilebilecek planına büyük bir darbe vurabilir. Zira ABD yönetimi, elektrikli araçların 2030 yılına kadar tüm yeni otomobillerin yarısına kadarını oluşturmasını istiyordu.

Battery Day: Tarih Tekerrürden İbarettir

Rus otomobil üreticilerinin de bu durumda oldukça başı ağrıyacak. Zira oto montaj fabrikalarının üretime devam etmesi için gereken parçaların yüzde 25'ini yabancı kaynaklardan elde ediyorlar. Hatta "Gaz Group" adlı bir üretici, yaptırımların yürürlüğe girmesi halinde üretimi durdurmak zorunda kalacağını resmen kamuoyu ile paylaştı.  Bilmeyenler için söyleyelim, "Gaz" adlı firma, yurtiçi ve ihracat pazarları için hafif ve orta ölçekli ticari araçlar, otobüsler ve otomotiv parçaları üretiyor.

Rusya'da faaliyet gösteren Avrupalı ​​üreticilerden biri olan Volkswagen'den de açıklamalar var. Marka, "Etkilenen ülkelerdeki ticari faaliyetlerimiz üzerindeki etkilerin derecesi sürekli olarak değişmektedir." diyor.

Bu arada Amerika'nın en büyük iki otomobil üreticisi olarak nitelendirebileceğimiz Ford ve GM son yıllarda Rusya pazarının dışına çıkmıştı. Ford, 2019'da St. Petersburg'daki bir fabrika da dahil olmak üzere faaliyetlerini durdururken, General Motors ise 2015'te çekilmeye başladı ve kalan hissesini 2019'da Avtovaz'a sattı. 

Rusya'ya çeşitli yaptırımlar uygulayan Amerika'nın müttefiklerinden hangisinin yeni yaptırımları kabul edeceği de henüz belli değil. Bu aşamada iş karşılıklı hamlelere giderse, Rusya'nın müttefikleri de yaptırımlar ile cevap verebilir. İki taraflı yaptırımların sonucu da oldukça ağır olacaktır.

Analist Abuelsamid'e göre burada bir büyük aktör daha var: Çin Halk Cumhuriyeti. Öyle ki Abuelsamid, "Buradaki büyük soru Çin'in ne yaptığıdır." diyor. Devre kartları ve elektrikli araçlar için gerekli olan lityum gibi diğer hammaddeler dahil, şayet ABD, Rusya'ya ağır yaptırımlar uygularsa, bu durum analiste göre karşılıksız kalmayabilir. 

Otomobil tedarik zincirinde yaşanan sıkıntılar göz önüne alındığı zaman, analistler Abuelsamid ve Phillippi, Ukrayna krizinin otomobil endüstrisi üzerinde ne denli bir etki yaratacağını saptamak adına henüz çok erken olduğunu düşünüyorlar.

Uyanır uyanmaz büyük şoka uğradığımız Ukrayna-Rusya savaşının otomotiv sektörüne şu ana kadar yaptığı etkiden bahsetmeye çalıştık. Saatler geçtikçe, yeni gelişmeler geldikçe ve resmi açıklamalar yapıldıkça bilgilendirmeye devam edeceğiz...